IJslandse aswolk drijft Limburgse bedrijven samen

“Elk nadeel heb zen voordeel,” zei voetbalkunstenaar Johan Cruijff ooit… Want wat doe je als Limburgse ondernemer die door de IJslandse aswolk vastzit in Egypte? Je gaat op zoek naar andere ondernemers, en neemt de tijd om samen creatieve business-ideeën te ontwikkelen. En zo kwam de familie Willems, uitbaters van Shopping Diepenbeek (16 miljoen euro omzet) de clan van Grete Remen, zaakvoerster van natuurvoedingsspecialist Damhert uit Heusden-Zolder (11 miljoen euro omzet) tegen. Het resultaat is de opening deze week van de eerste Good Food Shop in ons land.

“The Good Food Shop is een winkel binnenin onze Carrefour Market, waar biologische, functionele en well-being-producten worden aangeboden,” zegt Steven Willems, zaakvoerder van Shopping Diepenbeek. “Alle producten die normaal alleen te koop zijn in de natuurwinkel of speciaalzaak, kan men nu dus ook terugvinden in de gewone supermarkt. Het aanbod van The Good Food Shop, telkens zo’n 60 referenties, wijzigt elke tien weken, zodat de klant stapsgewijs kan kennismaken met het hele aanbod. Wat op dat moment niet in de shop aanwezig is, kan overigens besteld worden via een bestelterminal in de winkel. Drie dagen later ligt het pakketje dan klaar.” Het is de doelstelling van de initatiefnemers om een heel netwerk van Good Food Shops te openen in België.

Shopping Diepenbeek heeft overigens niet alleen deze nieuwigheid ingevoerd, maar meteen de hele winkel omgevormd tot Carrefour Market. “Het gaat om de introductie van een nieuw concept, goed voor een investering van een miljoen euro,” aldus nog Steven Willems. “Er is een kassa bijgekomen, de traiteurafdeling en de beenhouwerij zijn helemaal nieuw, er zijn meer mogelijkheden om zelf brood af te bakken, enzovoort. Hiermee hopen we een volgende stap in de groei te realiseren.”

Partner gezocht voor de kelder
Op de parking van de winkel, waar ’s zondags een befaamde automarkt plaatsvindt, baat de familie Willems ook een bowling-arena uit. Daarmee is de site nog niet volledig ontwikkeld. “We hebben ook nog een kelderverdieping van 7000 m2 waar we een geschikte partner voor zoeken. Er zijn ketens geïnteresseerd, maar we willen zeker zijn dat het aanbod complementair is aan wat er momenteel al voorhanden is.”