660 kilometer, bijna de afstand tussen Hasselt en Berlijn, is de lengte van files die ieder jaar zal worden vermeden op de E313 tussen Antwerpen en Limburg. Dat is althans de ambitie van POM Limburg door twee projecten rond slimme logistiek te lanceren.

schip kanaalHet eerste gaat over het vervangen van wegtransport door vervoer via de binnenvaart. “Samen met vijf Limburgse bedrijven -Scania Parts Logistics (Opglabbeek), H.Essers (Genk), Bose (Tongeren), Konings (Zonhoven) en Punch Powertrain (Sint-Truiden)- zullen er in totaal meer dan 13.000 containers via de binnenvaart in plaats van via de weg worden getransporteerd,” aldus POM-Limburg-voorzitter Marc Vandeput. “Hierdoor worden er jaarlijks minimaal 6.550 vrachtwagenritten van of naar Antwerpen vermeden, goed voor het inkorten van 120 kilometer files per jaar. Bovendien levert het een reductie van de CO2-uitstoot op met 1.600 ton en besparen de bedrijven in kwestie meerdere honderdduizenden euro.”

Een tweede project is een gemeenschappelijke trailerparking voor Limburgse transportbedrijven in het Antwerpse havengebied. “Transporten van Limburg naar Antwerpen moeten zoveel mogelijk tijdens de daluren (nacht en vroege ochtend) worden uitgevoerd. De trailers worden bij aankomst op de trailerparking in de haven afgekoppeld en gestationeerd. In de loop van de dag worden ze vervolgens naar de juiste bestemming in het havengebied vervoerd. Dit project zal het fileprobleem tussen Limburg en Antwerpen met maar liefst 540 kilometer per jaar verminderen én een belangrijke reductie van de CO2-uitstoot met zich meebrengen.”

We maken de optelsom: 120 + 540 = 660 kilometer minder files op de E313… Bring it on!