Wie carrière wil maken, kan maar beter een goed gevoel voor humor hebben. Uit een onderzoek van Accountemps blijkt immers dat 22% van de directeurs het heel belangrijk vindt dat hun werknemers houden van lachen. Bijna 60% vindt een goed gevoel voor humor ‘relatief’ belangrijk. En maar 20% vindt het helemaal niet belangrijk.

“Potentiële werknemers zouden bij gesprekken met mogelijke werkgevers dan ook de vrolijke elementen van hun persoonlijkheid naar voor moeten laten komen,” zegt Max Messmer van Accountemps. “Een interview is weliswaar geen platform voor een standup-comedy, maar het vormt wel een mogelijkheid om aan de rekruteerder te laten blijken over een toegankelijke personaliteit te beschikken en gemakkelijk in de omgang te zijn.”

“Omgekeerd zullen ook managers met een goede portie humor voor de werknemers meer toegankelijk lijken,” voert Messmer nog aan. “Humor kan de werkomgeving minder stresserend maken en zelfs plezieriger maken, wat tot een grotere productiviteit en een betere moraal op de werkvloer zal leiden en het personeel minder gemakkelijk op zoek zal doen gaan naar een andere baan.”