Als de autofabriek van VDL NedCar in het Nederlands-Limburgse Born volgend jaar van start gaat met de productie van Mini’s, dan zullen er snel honderden mensen bijkomen. Dat zegt de Limburger Jean Wouters, vakbondsman en voorzitter van de ondernemingsraad van NedCar. “Als BMW in Born op termijn 180.000 tot 200.000 Mini’s wil produceren, spreken we zelfs over een extra shift,” aldus Wouters. Dat kan ook goed nieuws zijn voor de werknemers van Ford Genk.

wouters_jeanMomenteel wordt de fabriek van VDL NedCar, zoals het bedrijf sinds de overname door de Eindhovense groep VDL heet, helemaal verbouwd, want BMW begint volgend jaar met een propere lei. De Nederlandse ondernemer Wim van der Leegte investeerde tot op heden 200 miljoen euro in de fabriek.
De productie van de Mini gaat in juli volgend jaar van start. De 1.400 werknemers die gewoon in dienst bleven, volstaan volgens Jean Wouters echter niet. “Als de productie eenmaal op kruissnelheid komt, is er zeker extra volk nodig. Afhankelijk van de verkoop acht ik een uitbreiding naar twee ploegen niet onwaarschijnlijk.” Dat is een opportuniteit voor de werknemers van Ford Genk die eind volgend jaar vertrekken.

Topman Wim van der Leegte liet bij de voorstelling van de jaarresultaten al doorschemeren dat er in 2015 zo’n 500 tot 800 extra werknemers nodig zullen zijn. “Daar zijn mogelijk ook jobs bij voor ex-werknemers van Ford Genk,” zegt Wouters. Als er een tweede ploeg komt, spreekt Jean Wouters zelfs over een verdubbeling van de werkgelegenheid. Het is dus perfect mogelijk om auto-assemblage in deze regio te doen. Wouters snapt dan ook niet goed waarom er niet meer moeite wordt gedaan in Genk om een alternatief voor het vertrek van Ford aan te trekken.

(Lees meer in Het Belang van Limburg…)