Dit had hem dus moeten worden, de nieuwe trots van Genk… Voor een beperkte groep van Europese journalisten heeft Ford dinsdag in Düsseldorf de nieuwe S-Max voorgesteld. Nog sportiever, slanker, boordevol moderne technologie en vanaf 2015 geproduceerd in Valencia.

Ford_S-MAX_Concept_38Toen de S-Max voor het eerst in 2005 aan het publiek werd voorgesteld, was dat meteen een schot in de roos. De eigenschappen van een busje zonder het uitzicht van een busje, maakte de S-Max vooral populair bij automobilisten die wel het gemak willen van een ruime gezinswagen, maar nog niet al hun wilde haren kwijt zijn. Sinds de start van de productie in 2006 heeft de S-Max dan ook gezorgd voor een relatief constante productie van de S-Max in de fabriek van Genk. De S-Max Concept zoals die dinsdag werd voorgesteld, is nog niet de definitieve productieversie, maar de kans is klein dat er nog veel aan wordt veranderd. Never change a winning team, lijkt wel het motto van designbaas Martin Smith, want de nieuwe S-Max is onmiddellijk herkenbaar als een S-Max. “Onze opdracht bestond er in de verwachtingen van onze klanten op elk gebied te overtreffen, zonder daarbij te raken aan de kern van wat deze mensen zo enthousiast maakt over de S-Max.” Opvallend is dat de motorkap naadloos overloopt in de grote voorruit.

Ford_S-MAX_Concept_23Herstructurering
Inmiddels wordt het herstructureringsplan van Ford in Europa onverminderd verdergezet. “De verlaging van de productiecapaciteit in Europa met 18 procent moet op jaarbasis een besparing van 450 tot 500 miljoen dollar opbrengen,” aldus Barb Samardzich, bij Ford Europa verantwoordelijk voor productontwikkeling. “Bovendien wordt zwaar geïnvesteerd in nieuwe modellen tegen het moment dat de markt terug aantrekt.” Ford wil in Europa tegen 2015 terug winst maken. Volgens Ford is bovendien de markt in het CD-segment, zeg maar de categorie van auto’s zoals de Mondeo en S-Max, gestabiliseerd op zo’n 10 procent van de totale verkoop. Toch zullen de klanten die een S-Max willen kopen, nog even geduld moeten oefenen. Normaal gezien gaat de productie van de Mondeo in Valencia van start in de tweede helft van volgend jaar. Op de S-Max is het naar verluidt nog wachten tot in de eerste helft van 2015, maar daarover werden nog geen geen mededelingen gedaan.
Ford_S-MAX_Concept_29
Technologie

De nieuwe S-Max zit boordevol technologie, zo leerden we. Zo kunnen een aantal apps, zoals de muziekdienst Spotify, die we gedownload hebben op onze smartphone, ook gebruiken in de auto. Voor de achterste passagiers is er een docking station voor een iPod. Voorts parkeert de nieuwe S-Max helemaal alleen en stopt hij zelf voor overstekende voetgangers. Een aantal snufjes zijn nog toekomstmuziek. Zo houdt de S-Max onze gezondheid in de gaten. Het zal nog wel een tijd duren voordat de technologie ook echt beschikbaar is, maar de S-Max beschikt over stoelen met hartslagcontrole (Heart Rate Monitoring Seat) die de hartslag van de bestuurder meet. Een ander snufje is de functie Glucose Level Monitoring, waarbij het glucoseniveau wordt gemeten van een kind dat achterin ligt te slapen en waarschuwt als een diabetesaanval dreigt. Via het Sync-systeem kan al die bovendien over het internet verstuurd worden naar bijvoorbeeld hulpdiensten.

De nieuwe Ford S-Max wordt aan het grote publiek voorgesteld op het autosalon van Frankfurt van 14 tot 22 september.