Investeringsgroep Heylen uit Herentals, één van de kandidaten om (een deel van) de voormalige Fordsite in Genk te ontwikkelen, is bezorgd. Wim Heylen en zijn Genkse CEO Didier Clerx vrezen dat alle stukjes aan diverse partijen worden verkocht, en die vervolgens allemaal zonder overleg hun ding gaan doen. “Zo laten we een historische kans voor Limburg én Vlaanderen liggen”, zeggen de twee in Het Belang van Limburg.

“We vrezen vooral dat het een spelletje ‘verdeel en heers’ gaat worden. Er is geen strategisch plan voor de Fordsite”, klagen Wim Heylen (45) en Didier Clerx (46) van Groep Heylen. “De herbestemming wordt te eng bekeken als een vastgoedoperatie. Terwijl er veel mee te doen valt. Kijk naar Trade Port Noord in het Nederlandse Venlo. Daar heeft de regionale overheid de rol op zich genomen om een strategische visie rond een groot industrieterrein te ontwikkelen. Zij nemen ook de promotie voor hun rekening. En dat werkt. Omdat we zoiets voor de Fordsite nog niet zien gebeuren, dreigt het fout te lopen.”

Heylen vindt dat iemand de kar moet trekken om een strategie uit te dokteren. “Dat mag Stad Genk zijn, provincie Limburg, Vlaanderen, of waarom niet de LRM? Die heeft al iets bewezen op dat vlak”, zegt Heylen. “Desnoods een consortium van bedrijven, die samen een globale visie ontwikkelen. Een soort ‘Forza Genk’, een overkoepelende organisatie die zorgt voor de nodige dynamiek in dit dossier en de promotie naar de buitenwereld. Anders gaat iedereen er simpelweg zijn ding doen en voor de rest zijn paraplu opentrekken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Een toplocatie heeft een goede dirigent nodig. Zonder globale visie doen wij niet meer mee.”