Hendriks klaagt over zwartrijdende instructeurs

Bijna alle erkende rijscholen in België zijn dringend op zoek naar gemotiveerde lesgevers. Vooral om vrachtwagen- en busbestuurders op te leiden, is de poule van kandidaten magertjes gevuld. Er zijn 650 vacatures die open staan en daar komen er spoedig door pensionering nog zo’n 1000 bij. “Alle hoop is gesteld op een nieuwe wet om de tekorten weg te werken,” zegt Wim Hendriks van Rijscholen Hendriks in Overpelt en bestuurslid van de Limburgse federatie. “Het probleem stelt zich niet zozeer bij de instructeurs voor het autorijbewijs. Dat komt omdat er veel lesgevers, al dan niet met een brevet, ook buiten het officiële circuit aan de slag gaan. Samen met staatssecretaris John Crombez wordt er hard gewerkt om deze vorm van fraude uit de wereld te helpen. Begin 2013 zou er een oplossing uit de bus moeten komen. Mochten wij van die oneerlijke concurrentie geen hinder ondervinden, konden hier direct 3 nieuwe mensen aan de slag.”

Drempel
Het vinden van instructeurs om het rijbewijs C voor vrachtwagens of rijbewijs D voor bussen af te leveren, is veel moeilijker. Nochtans zou je denken dat er door de crisis heel wat ex-chauffeurs staan te springen voor een baantje als lesgever. “Het klopt dat we voor deze jobs vooral ervaren mensen zoeken,” bevestigt Wim Hendriks. “Met de besparingen bij De Lijn en de malaise in het transport, waar ook regelmatig goedkopere buitenlandse bestuurders de rol overnemen, is er best wel wat potentieel om deze vacatures in te vullen.” Maar toch wringt ergens het schoentje… “Het probleem is dat de kandidaten, vooraleer ze aan deze specifieke opleiding willen beginnen, eerst 2 jaar als lesgever voor autobestuurders aan de slag moeten,” legt Hendriks uit. “Dat is de drempel waar zij sterk tegen opzien.”

Nog eventjes… “Er is inderdaad licht in het einde van de tunnel, want nog dit najaar zou het mogelijk worden om rechtstreeks de cursus voor vrachtwagen- en businstructeur aan te vatten. Met het wegvallen van de verplichting om eerst autobestuurders op te leiden, koesteren we de hoop dat daarmee de rekruteringsvijver snel zal vollopen.”