Laat maar komen, die crisis! Brillenspecialist Hans Anders, met hoofdzetel in Hasselt, hoor je alvast niet klagen. Omdat zij goedkope monturen aanbieden (elk montuur kost 39 euro), gaan prijsbewuste brildragers vaker daar een kijkje nemen. “Maar dat alleen verklaart niet waarom we bijna 20% meer omzet hebben behaald,” zegt marketingmanager Mariska van der Arends. “De 10 tot 15 nieuwe winkels die we elk jaar openen dragen hun steentje bij. Bovendien komen de mensen vaker naar ons voor herhalingsaankopen (om de 3 tot 4 jaar) en weten meer klanten ons te vinden dankzij extra marketingacties.”
Hans Anders merkt ook dat een bril steeds meer een mode-accessoire wordt, dat door de ‘luchtige’ klanten wordt gebruikt om zich een bepaalde look, stijl en imago aan te meten. “Ja, een bril is ‘fashion’ geworden, wat in ons voordeel speelt omdat wij voortdurend nieuwigheden lanceren,” legt van der Arends uit. “Maar anderzijds is er ook het meer klassieke publiek dat juist zo lang mogelijk met dezelfde bril wil rondlopen.”

Zonnebrillen en hoorapparaten
Ook 2010 wordt weer een topjaar voor Hans Anders. “Het aandeel van contactlenzen is gegroeid omdat we daar extra inspanningen voor gedaan hebben. Klanten kunnen nu voor persoonlijk advies terecht in 15 contactlens-centra, en dat werkt. Het aanbod is ook uitgebreid met trendy zonnebrillen op sterkte en een nieuwe collectie leesbrillen. Mogelijk komen er binnenkort ook nog hoorapparaten bij.”

Overigens, dat Hans Anders een Limburgs bedrijf is, had u allicht niet vermoed. “Het was nochtans een bewuste keuze,” zegt Mariska van der Arends nog. “Een deel van het management komt oorspronkelijk van Zuid-Nederland, de bereikbaarheid is uitstekend en bovendien is het makkelijker om van hier uit onze expansie naar Wallonië filevrij te coördineren.”