Bedrijven, merken en reclamebureaus op een eenvoudige manier samenbrengen met ‘influencers’, en zo doelgerichte marketingcampagnes opzetten via sociale media. Dat is wat Buzzooka gaat doen. De drijvende kracht achter deze start-up is tv-presentatrice Hanne Troonbeeckx, die als BV de enorme troeven van influencer marketing door en door kent.

Influencer marketing is de nieuwste trend om snel en gericht een ongedwongen communicatie over producten en diensten op gang te brengen bij de juiste doelgroep. Mensen met een groot en/of relevant netwerk op sociale media, delen via een blog, vlog of post op Instragram of Facebook hun ervaringen met hun talrijke volgers. Zo dragen ze een krachtige commerciële boodschap uit, die zich automatisch vertaalt in ‘brand awareness’ én hogere verkoopcijfers.

Tot dusver verliep de manier waarop merken en reclamebureaus de infuencers konden inschakelen, nogal moeizaam. Er bestond nog geen platform om snel en doelgericht een campagne op te zetten met de juiste influencers. Anderzijds werden BV’s en populaire social media-figuren overstelpt met aanvragen, zonder te weten op welke aanbieding en tegen welke prijs ze daar op in konden gaan.

Buzzooka is de naam van de eerste ‘matchmaker’ die influencer marketing in een professioneel kader giet. Presentatrice Hanne Troonbeeckx, zelf influencer, legt uit hoe Buzzooka werkt: “We hebben een tool ontwikkeld waarmee bedrijven, merken en agencies dynamische marketingcampagnes kunnen opzetten”, vertelt ze. “Op een zeer laagdrempelige en eenvoudige manier kan een nieuw of bestaand merk van schoenen, cosmetica, drank of wat dan ook, zich heel gericht promoten bij een doelgericht publiek. Ze geven aan welke categorie van influencer ze daarvoor zoeken, bijvoorbeeld een sportieve vrouw met minstens 10.000 volgers op Instagram.”

Rewards

“Iedere influencer die aan de voorwaarden voldoet, zal vervolgens via de Buzzooka-app een melding krijgen én een bod kunnen doen over hun vergoeding. Sommigen zullen bijvoorbeeld voor een Instagram-post over cosmetica blij zijn met een gratis product, terwijl anderen er een geldbedrag op zullen plakken. De initiatiefnemer van de campagne kan aangeven welke biedingen van influencers ze aanvaarden. Buzzooka zorgt als intermediair voor de betaling en levering van de producten bij de influencers.”

Buzzooka is nu helemaal klaar voor lancering. De databases van zowel de bedrijven als van de influencers zijn goed gevuld en alle tests zijn achter de rug. De eerste successen zijn inmiddels al geboekt. “We merken dat er vanuit alle partijen een grote behoefte is aan de transparantie en tijdbesparing die ons platform biedt”, aldus nog Hanne Troonbeeckx. “Het is een positief verhaal, waar iedereen zijn voordeel uit haalt. Vandaar ook het grote enthousiasme waarmee we Buzzooka in België, en nadien ook internationaal, in de markt zetten.”