H.Essers en Haven Genk mogen van De Vlaamse Waterweg (de nieuwe fusienaam van De Scheepvaart) het stuk van de Ford-site exploiteren dat zich naast het Albertkanaal bevindt. Het gaat om een terrein van 50 hectare. Beide bedrijven zullen er 750 tot 1.200 jobs creëren. H.Essers spreekt in eerste instantie van zelf 400 banen te scheppen. Haven Genk (Group Machiels en Aperam) kan er nog geen concreet cijfer opplakken.

Voorzitter Frieda Brepoels en CEO Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg zien het helemaal zitten. “De nieuwe activiteiten houden in dat er 130.000 containers extra per jaar over het water zullen vervoerd worden”, zegt Danckaerts. “Dat was voor ons belangrijk om uit de vier kandidaten deze twee bedrijven te selecteren.”

“H.Essers en Haven Genk zullen samen minstens 15 jobs per hectare moeten creëren”, zegt voorzitter Frieda Brepoels. Dat zou het aantal extra jobs op zeker 750 brengen. “Maar volgens onze berekeningen worden er dat minstens 1.200”, maakt Brepoels zich sterk.

Vooraleer de twee aan de slag kunnen, moeten eerst nog de bestaande gebouwen gesloopt worden. “De komende dagen zullen we ook die werken kunnen toewijzen”, zegt Danckaerts. “Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van Ford-site.”

De plannen van H.Essers voor dit terrein zijn het verst gevorderd. “Wij willen er onze activiteiten voor bestaande en nieuwe klanten uit de chemiesector uitbreiden”, zegt CEO Gert Bervoets. “Onze site in Winterslag is al helemaal volzet. Om de groei van onze klanten te kunnen volgen, zijn we dus aan uitbreiding toe. De concessie op de oude Ford-terreinen biedt ons die mogelijkheid.”

“Op termijn mikken we op 150.000 m² aan magazijnen. Volgens onze voorlopige ramingen is daar een investering van 80 miljoen euro mee gemoeid. Onze activiteiten daar zullen in een termijn van vijf tot tien jaar minstens 400 extra jobs opleveren”, zegt Bervoets. H.Essers wil eind volgend jaar de eerste activiteiten al opstarten.