Guerilla brengt winkels en online shops dichterbij

Mookum, het internetplatform dat jonge designers een kans op de grote doorbraak biedt, heeft zopas in Hasselt een heuse stunt uitgehaald. Het ging om een guerilla-actie, waarbij stickers met ‘Moved to Mookum” op de ruiten van leegstaande winkelpanden werden geplakt. Hiermee willen oprichter Gert Gijbels en zijn team de samenwerking tussen fysieke winkels en internetshops stimuleren. Een redenering die een woordje uitleg vergt…

“Mensen kijken tegenwoordig hun ogen uit in de talloze etalages, vragen binnen naar informatie bij de winkeliers en gaan dan… online het product kopen, vaak goedkoper dan ze het in de winkel hebben gezien,” zegt Gert Gijbels. “Show-viewing heet dat. Nu al dé term van 2012. Niet plezant voor de lokale winkels en kleine zelfstandigen, die veel tijd in hun klant steken, maar niets kunnen verkopen. Daarmee verliezen ze terrein in de concurrentie met grote ketens.”

Anderzijds werkt Mookum.com in de andere richting. Op deze website kunnen jonge designers hun meubelen en andere hippe spullen presenteren. “Potentiële kopers willen echter graag in levenden lijve de creaties zien, voelen en ruiken vooraleer ze tot aankoop overgaan,” aldus Gijbels. “Vandaar dat we de winkeliers aanbieden om de ontwerpen van onze designers tentoon te stellen, zodat wij onze internetbezoekers naar daar kunnen sturen. Niet alleen krijgen ze dan een commissie op de verkoop, maar bestaat zo ook de mogelijkheid dat bezoekers interesse tonen in andere producten in hun winkel. En zo is iedereen winnnaar.”

Met deze ludieke actie krijgt Hasselt alvast de primeur. Ook in andere regio’s wil Mookum nadien dit nieuwe retailconcept een duwtje in de rug geven.