Volgens beheerder Wereldhave Belgium gaat het uitstekend met Shopping 1 in Genk. De voornaamste reden is dat er sinds april 90 minuten lang gratis kan geparkeerd worden. Hierdoor is het aantal bezoekers met meer dan 10 procent gestegen.

Shopping 1 onderging grondige renovatiewerken in 2014. Er kwam extra winkeloppervlakte, parkeerruimte en een ‘nieuwe stijl’. Dat heeft het complex geen windeieren gelegd. Nieuwe merken gingen zich er vestigen. Dit najaar worden nog make-up-keten Flormar (650 shops verspreid over 104 landen) en kledingmerk Celio (1.100 winkels wereldwijd) verwacht.

De voornaamste boost komt echter door de invoering van het gratis parkeren. Sinds april kunnen bezoekers 90 minuten zonder betalen halt houden aan de shopping, wat onmiddellijk geleid heeft tot stijgende bezoekersaantallen. Er kwam elke maand 10 tot 16 procent meer volk dan een jaar voordien.

Shopping 1 opende de deuren al in augustus 1968 en ontvangt tegenwoordig gemiddeld 3,5 miljoen bezoekers per jaar. Er zijn meer dan 70 winkels gehuisvest op een oppervlakte van 27.000 m².