Prijs is uiteraard belangrijk bij een vergelijkend onderzoek om met een bepaalde aannemer in zee te gaan. Maar echt doorslaggevend blijkt het persoonlijk gesprek te zijn dat de bouwheer in de offertefase voert met de kandidaat-aannemers. Het moet met andere woorden ‘klikken’. Dat is de conclusie van een onderzoek dat bouwbedrijf Jaraco in Opglabbeek heeft laten uitvoeren bij Limburgse bedrijfsleiders. “In dit persoonlijk contact moet de aannemer overtuigen op 3 vlakken,” zegt Geert Janssen van Jaraco. “Het gaat om vakkennis, openheid en duidelijkheid.”

Ook de architect speelt een rol in het beslissingsproces. “De eindklant wil van zijn architect vooral een oordeel over de technische specificaties. Maar voor de materialen die hij aanraadt, wordt meestal bij de bouwonderneming nog een tweede opinie gevraagd.” Een onderneming met bouwplannen vraagt gemiddeld 3 tot 4 offertes aan, nadat de bedrijfsleider samen met de architect een shortlist heeft opgesteld.

“Deze resultaten bevestigen dat de aanpak van onze klanten goed zit,” aldus nog Geert Janssen. “Wij behandelen mensen zoals we zelf behandeld willen worden. Respect hebben, correct en eerlijk zijn. Die waarden dragen we hoog in het vaandel. En dat waarderen klanten, wat zich vertaalt in een hoge tevredenheidsgraad.”