Gezocht: wie werkt voor Limburgse kinderen?

Er is niet alleen lopen voor het goede doel, of fietsen voor het goede doel. Er komt nu ook werken voor het goede doel. Met KeiSolidair wil Een Hart voor Limburg (EHvL) een actie lanceren waarbij bedrijven hun medewerkers motiveren om samen iets ‘terug te geven aan de maatschappij’. De mosterd werd daarvoor gehaald bij Carglass, waar al een gelijkaardig initiatief loopt.

“Het is de bedoeling om een jaarlijks weerkerende ‘week van solidariteit’ te organiseren”, zegt Geert Kenis van EHvL (foto). “Op die manier willen we bedrijven en andere organisaties of instellingen de kans geven om op een structurele manier vorm te geven aan hun sociaal engagement. Zoals bij Carglass, waar al enige tijd de actie ‘Give Back’ loopt. Wij kozen voor de naam KeiSolidair. De eerste KeiSolidair-week zal plaatsvinden van 24 tot 30 september”, aldus Kenis.

Bij Carglass hebben ze al een hele traditie opgebouwd op vlak van projecten met maatschappelijke meerwaarde. “Op een gegeven moment zijn we gaan zoeken naar iets waar iedereen in het bedrijf gemakkelijk aan kon meewerken”, zegt ceo Jean-Paul Teyssen van Carglass. “Zo kwamen we uit bij ‘Give Back’: onze medewerkers kunnen vrijwillig een avond gratis komen werken. Voor de meesten is dat ruiten herstellen of vervangen. De omzet die we daarmee genereren (lonen inbegrepen) gaat naar het goede doel. Op die manier kan iedereen ‘iets teruggeven’ aan de maatschappij. We doen dat onder slogan ‘Verdien niets meer dan respect’. En dat werkt aardig. We weten er bovendien onze personeelstevredenheid nog meer mee op te krikken”, zegt Teyssen.

Voor Geert Kenis kan elk bedrijf daar mee aan de slag. “De uitgever van een tijdschrift of magazine maakt een speciale editie voor het goede doel. Werknemers van een bank organiseren een carwash. De opbrengst gaat naar het goede doel. De teambuilding is mooi meegenomen. Of een keten van kapsalons houdt uitzonderlijk open op maandag. De klanten betalen het gewone bedrag, het personeel staat zijn loon af”, somt Kenis voor de vuist op. “De activiteiten kunnen bij bedrijven in de hele provincie plaatsvinden, zowel op eigen terrein als daarbuiten.”

20-tal bedrijven doet al mee

Alles samen hebben al een 20-tal bedrijven hun medewerking aan de week KeiSolidair toegezegd. Het gaat om de volgende structurele partners van Een Hart voor Limburg: Burocad, Carglass, Cegeka, Coca Cola Enterprises (distributiecenter Hasselt), CommunSense, Concentra (Het Belang van Limburg), De Voorzorg, Ernst & Young, Group Jansen, Group Mathieu Gijbels, Jessa Ziekenhuis, KBC Bank & Verzekeringen, Nota Bene, Offitel, Soleco, Steenfabriek Vandersanden, St. Martinusscholen, Tectum Group en TVL.
Volgende leden van de ‘Een Hart voor Limburg Club’ doen mee: Bakkerij Bert Vangronsveld Bilzen, Kinepolis Hasselt, La Bottega, Mobile Vikings, Sofim dienstengroep Hasselt en Unizo Limburg.

Voorts gaan ook de werkgeversorganisatie Unizo Limburg, VKW Limburg en VOKA Limburg hun schouders onder de actie zetten.