pieterOp de Corda Campus in Hasselt is dinsdag het startschot gegeven van VicThorious, een platform dat ontwikkelaars van apps bijstaat om er een commercieel succes van te kunnen maken. Zaakvoerders Pieter Hayen (foto boven) en Bram Pieters (foto midden), gesteund door co-founder Jonas Coenen (foto onder), zijn ervan overtuigd dat hun technologie potentieel heeft om de wereldmarkt te veroveren. Ze gaan nu op zoek naar 1,5 miljoen euro om VicThorious in de markt te zetten.

bramVicThorious ondersteunt heel concreet ontwikkelaars om hun webtoepassingen te creëren, te testen, aan te passen, te activeren en te schalen. Het platform waarborgt hierbij de performantie, de schaalbaarheid, de redundantie en de dataveiligheid. Waar ook ter wereld, en onafhankelijk van het aantal gebruikers. “Eigenlijk vormen wij de slimme lagen tussen de apps en de infrastructuur die nodig is om succesvol te kunnen zijn,” legt Jonas Coenen uit. “We ondersteunen de hele levenscyclus van de applicaties, zonder dat het bedrijf in kwestie moet investeren in IT-personeel of infrastructuur. Dit maakt het verschil tussen goede ideeën die niet van de grond komen, en start-ups als Uber, Spotify, Instacart of Coinbase, die er met een innovatieve app in slagen om hun sector volledig om te gooien. Kernwoord daarbij is klantentevredenheid. Een app moet perfect werken onder alle omstandigheden, en anders is de kans om succesvol te zijn meteen verkeken.”

De technologie is gebaseerd op jarenlange praktijkervaring. “We zijn op vele vlakken echt uniek in de wereld,” aldus nog Jonas Coenen. “Gelijkaardige toepassingen, die zich echter beperken tot de ondersteuning van één bepaalde technologie, zijn al voor vele tientallen miljoenen opgekocht door ‘de grote jongens’. Wij gaan nog een hele stap verder, en zijn er daarom van overtuigd dat we iets bijzonder in handen hebben.”

jonas coenenVicThorious gaat de komende maanden op pad, onder meer naar de VS, om groeikapitaal op te halen. “We hebben zo’n 1,5 miljoen nodig om de komende 18 maanden grote stappen voorwaarts te zetten,” aldus de Chief Translation Officer, zoals hij zich noemt. “Dit bovenop het kapitaal dat we er zelf (en met hulp van een Business Angel) hebben ingestopt (zo’n 550.000 euro) en toelage van VLAIO (220.000 euro).”