Genkse etiketten op 30 miljard bierflesjes

AR Metallizing, de nieuwe naam van de Genkse papierverwerker Alupa, heeft de Italiaanse sectorgenoot Rotoflex overgenomen. Zo ontstaat een nieuwe wereldmarktleider in de productie van gemetalliseerde etiketten, zoals u die onder meer kent van glazen bier- of waterflesjes. Het Genkse bedrijf maakt er zo’n 30 miljard per jaar van. De nieuwe groep, die eigendom is van de investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren, is goed voor een omzet van om en bij de 80 miljoen euro en 225 werknemers.

“Met een capaciteit van 18.000 ton per jaar en 125 mensen was Rotoflex nog iets groter dan de Genkse vestiging,” zegt Plant Manager Jacky Vanden Ecker. “De synergie is erg groot, met een dagdagelijkse uitwisseling van ervaringen en methodes voor efficiëntie, kostencontrole, productkwaliteit en technologie.

Andere toepassingen die het bedrijf maakt zijn componenten voor brandwerende kledij, dakbedekking, dampschermen en zonwering. Of misschien beter bekend: het niet-knisperend aluminium papiertje dat je wel eens rond kauwgom of aan de binnenzijde van een pakje sigaretten vindt…

AR Metallizing heeft alvast de ambitie om verder te groeien. “Nieuwe markten, verbeterde productietechnieken en vooral innoverende producten moeten ons vooruit helpen,” aldus Vanden Ecker. “Zo ontwikkelen we gemetalliseerde glasvezels voor ski’s of dashboards van auto’s. In de Bentley, Maybach en Mercedes AMG zal je bijvoorbeeld onze producten al terugvinden. We zijn dus klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan, en dan spreek ik voor het hele team dat hier dagelijks vol enthousiasme het beste van zichzelf geeft.”

Het hele artikel kunt u dinsdag lezen in Het Belang van Limburg.