Het Genkse bedrijf Facil, gespecialiseerd in de levering van bevestigingsmaterialen voor de voertuigenindustrie, wil tegen het jaar 2020 actief zijn in alle grote werelddelen. Zopas nam Facil een bedrijf over in de VS, volgend jaar wil het bedrijf voet aan de grond zetten in Azië.

Facil levert zowel materialen in plastic als in metaal. “Maar wij doen meer dan dat,” legt bedrijfsleider René Achten uit. “Facil is een zogenoemde full service provider. Dat wil zeggen dat wij niet alleen leveren, maar ook betrokken zijn bij de ontwikkeling en zorgen voor de volledige dienstverlening.”

Een voorbeeld. In een gemiddelde Ford Mondeo zitten ruim 500 verschillende moeren, schroeven, bouten en dergelijke. Vroeger werden die materialen geleverd door ruim 50 verschillende leveranciers. Met als gevolg dat er altijd wel ergens een probleem opdook: onderdelen verloren, verkeerd of te laat geleverd, slechte kwaliteit.

Koffie
In 1999 ontmoeten twee werknemers van de bedrijven Kamax en A. Raymond elkaar aan het koffie-apparaat. Kamax en A. Raymond zijn een Duitse en een Franse producent van bevestigingsmaterialen, Er ontspint zich een gesprek over een mogelijke oplossing van die problemen en Facil is geboren. René Achten: “Tegenwoordig heeft Ford nog één leverancier, en dat zijn wij. Alle problemen zijn van de baan, de kwaliteit is altijd zoals het hoort en er wordt bespaard op de kosten.”

Facil ging in 2000 met een tiental mensen van start in Genk, aanvankelijk voor de levering van onderdelen van de Mondeo, later ook voor de S-Max en Galaxy.

Gaandeweg raakten ook andere autoproducenten overtuigd van het concept en momenteel telt het bedrijf negen vestigingen in Europa (14 wereldwijd) en behoren niet alleen Ford maar ook de autoconstructeurs Volvo en BMW en de vrachtwagenbouwers Renault en Volvo tot de klanten. Nu heeft het bedrijf 130 mensen in dienst in Genk (380 wereldwijd). Dat Facil een joint venture is van Kamax en A. Raymond betekent niet dat er niet bij andere producent gewinkeld kan worden als dat goedkoper is.

Globalisering

Momenteel levert Facil in totaal zo’n 3 miljard exemplaren van 20.000 verschillende bevestigingsmaterialen per jaar. Facil is goed voor een jaaromzet van 280 miljoen euro en dat moet de komende jaren groeien tot zo’n 450 miljoen euro.

In het kader van een nieuw business plan wil Facil tegen het jaar 2020 vestigingen openen op de belangrijkste continenten. Zo werd zopas in de Verenigde Staten het bedrijf Flexalloy overgenomen, dat ook een vestiging heeft in Mexico. René Achten: “Dankzij deze overname kunnen we leveren aan de vrachtwagenafdeling van Mercedes. Dat geeft ook perspectief in Europa.”

Na de VS is Azië aan de beurt. Facil hoopt volgend jaar in China voet aan land te zetten, in het kielzog van de autoproducenten en de producenten van onderdelen. Daarna is het de beurt aan Zuid-Amerika. “De globalisering heeft bovendien als voordeel dat we onze medewerkers ook de kans kunnen geven zich internationaal te ontwikkelen”, besluit René Achten.

Guido CLOOSTERMANS