Genks bureau leert politici Facebooken

Mensen die regelmatig social media als Facebook en Twitter consulteren, kunnen er onmogelijk naast kijken: tal van politici en toekomstige kandidaten voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen in oktober, hebben zich als een bezetene op deze communicatiekanalen gestort, in de hoop om snel en goedkoop veel kiezers te kunnen bereiken. Dat daarbij heel vaak de bal wordt misgeslagen, en een omgekeerd effect wordt bereikt, is ook social mediagoeroe Luc Balcer van communicatie-collectief Ixxi niet ontgaan. De Genkenaar kanaliseerde zijn ergernis door een handleiding te schrijven om Facebook en Twitter op een strategische manier te integreren in een politieke campagne. “Al te vaak starten lokale politici met social media als een noodzakelijk kwaad,” zegt hij. “Ze doen het omdat iedereen er al op zit, of omdat ze denken dat het enkele stemmen méér kan opleveren. Zonder visie, zonder strategie, wachtend op de likes, hopend op virtuele schouderklopjes… Maar zo werkt het dus helemaal niet, zelfs in tegendeel. Ofwel kunnen ze niet converseren, mispakken ze zich aan de intensiteit van de berichtgeving, weten ze niet wat te vertellen, gaan ze slecht om met kritiek of missen ze een strategie en duidelijke doelstellingen. Vandaar mijn boekje.”

En dus vertelt Balcer hoe een strategie te bepalen, over wat je zoal moet schrijven, hoe je moet praten met ‘vrienden’ en ‘volgers’, welke profielfoto je moet kiezen, enzovoort. De auteur stelt zijn boekje gratis ter beschikking. Tenminste als je het voor 28 april downloadt op www.vindmijleuk.be. Het is ook te bestellen in de papieren versie via de info op dezelfde link.