Meer dan 180 ondernemers en professionals uit de Limburgse toeristische sector hebben dinsdag deelgenomen aan het tweede Limburgs Toerisme Congres. Organisator Toerisme Limburg koos als thema ‘Altijd welkom’, vertaald als gastvrijheid. Een vanzelfsprekende keuze volgens Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw: “Onze steden, onze landschappen en ons fietsroutenetwerk halen toeristen naar hier. Onze gastvrijheid doet hen terugkeren. Die gastvrije beleving is een belangrijke troef voor onze economie van de vrije tijd, en die mogen we zeker nog meer uitspelen.”

Het doel van de internationale keynote-sprekers op het congres was om de lokale ondernemers te inspireren en zo het toerisme in Limburg naar een nog hoger niveau te tillen. Een waslijst met praktische tools en direct toepasbare tips moesten hier eveneens een steentje toe bijdragen.

Igor Philtjens kadert het belang van dit congres: “Het is de taak van Toerisme Limburg om onze private en publieke partners te ondersteunen. Niet alleen met campagnes, maar ook met kennis en informatie. We willen blijven investeren in de mensen die dagelijks met onze toeristen in contact komen. Zo kunnen ze verder groeien in professionalisme, dienstverlening, kwaliteit en gastvrijheid. Want dat zijn voor toeristen de doorslaggevende factoren als ze een citytrip, short break of dichtbijvakantie plannen. Die factoren bepalen mee of gasten terugkomen en Limburg in hun sociale kringen promoten. Ze zijn dus uiterst belangrijk voor onze steden en gemeenten, toeristische ondernemers én onze economie van de vrije tijd.”

Sinds 2014 kent het toerisme in Limburg een gestage groei. 2015 was een recordjaar. Vorige week werden de voorlopige cijfers van 2016 bekendgemaakt door Toerisme Vlaanderen. Daaruit bleek dat Limburg zich zelfs na het recordjaar 2015 opnieuw wist te verbeteren: de provincie tekende een stijging op van 2,6 procent meer aankomsten en 1,9 procent meer overnachtingen. Daarmee was Limburg opnieuw de sterkste stijger van Vlaanderen.