Verfproducent Martin Mathys uit Halen heeft met een omzet van 28,3 miljoen euro (+4 miljoen) een uitstekend boekjaar achter de rug. “Van de crisis hebben wij niets gevoeld, zowel de productie als de verkoop zijn altijd op peil gebleven,” vertelt productmanager Peggy Goossens. “Vooral op de Franse markt is de verkoop sterk gestegen. Talrijke groothandelaars zijn daar overgeschakeld op het gamma van Mathys. We denken dat het onder andere te maken heeft met de moderne positionering van het merk. Mathys heeft altijd een erg goede reputatie gehad, maar was een beetje oubollig geworden. Met een totaal vernieuwde look en een aanvullend gamma van ecovriendelijke producten, profileren we ons als fris en toekomstgericht.”
Mede ingegeven door de wetgeving, lanceerde Mathys een productenlijn met ecolabel in 2009. “Alles is groen tegenwoordig, we zijn dus ook die weg ingeslaan,” gaat Peggy Goossens verder. “Hierbij waken we erover dat de kwaliteit minstens even goed is dan vroeger.” Deze maand lanceert Mathys overigens nog een andere veelbelovende collectie: Les Garnissants. “De dek- en vulkracht van deze verf is echt uitzonderlijk,” zegt de -uiteraard licht subjectieve- product manager.

Martin Mathys behoort net als Rust-Oleum tot de internationale RPM groep, met hoofdkantoor in de VS. Er werken in totaal zo’n 8000 mensen, goed voor een wereldwijde top-10 plaats bij de verfproducenten.