"Ford is zegen en nachtmerrie voor Limburg"

De sluiting van Ford Genk doet wel degelijk heel Limburg op zijn grondvesten daveren. Genks burgemeester Wim Dries (CD&V) en Piet Pauwels, decaan van de faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen aan de UHasselt, hadden tot het laatste ogenblik de ijdele hoop dat de fabriek toch zou open blijven.

“Je hebt de Limburgse bedrijven, en dan heb je Ford Genk,” benadrukt Pauwels het belang van de fabriek voor de regio. “Men is zich al decennialang bewust van de nood en deugd van Ford Genk.” Aan de Ford-vestiging zijn rechtstreeks en onrechtstreeks zo’n 10.000 jobs verbonden. “Dat is zowel een zegen (geweest) als een nachtmerrie voor Limburg.”

Een sluiting van de fabriek zou een ‘mega-impact’ hebben, stelt Pauwels. “Je hebt de statistieken met Ford, en je hebt de statistieken zonder Ford. Geen enkele regio in Vlaanderen heeft zo’n situatie waarbij één bedrijf de statistieken zo scheef kan trekken.” De econoom denkt echter niet dat het zo ver zal komen. “Er zijn nog veel scenario’s mogelijk. Een sluiting zou niet in de lijn van vorige beslissingen liggen.”

“Als er iets gebeurt bij Ford, davert Genk”
Wim Dries, burgemeester van Genk, is aangeslagen: “Ford is het grootste bedrijf in Limburg en als daar wat gebeurt, dan davert onze stad en davert onze provincie.”

“Pak die zwarte piet!”
Intussen is het gooien met modder over de schuldige van de sluiting, al in alle hevigheid losgebarsten. Velen verwijten de politiek om niet voldoende inspanningen geleverd te hebben. Zelfs intern schuift men elkaar de zwarte piet toe. Kris Peeters stelt vanuit Vlaanderen dat de federale overheid te weinig heeft gedaan aan de hoge loonkosten. Volgens de federale ministers Vande Lanotte (sp.a) en kersvers minister De Croo (Open Vld), is dat echter niet het probleem. “Er zijn autofabrieken in België die wel rendabel zijn en waar de loon- en energiekosten even hoog zijn.” Zij denken dat de beperkte afzetmarkt in België het probleem is.

Anderzijds wijzen de vakbonden met beschuldigende vinger naar de Ford-directie, maar krijgen ook zij zelf heel wat kritiek. Zo zouden de vakbonden de loonkosten en voorwaarden systematisch hebben opgedreven, wat samen met de syndicaal onrustige klimaat, de concurrentiepositie van Genk zou verzwakt hebben.

Deze discussies zullen nog wel even aanhouden…