"Ford Genk niet de laatste autofabriek die sluit"

Ford Genk is niet de laatste autofabriek die wordt gesloten. Dat zeggen analisten geraadpleegd door het gespecialiseerde Duitse blad Automobilwoche.

De analisten staan positief ten opzichte van de maatregelen om de productiecapaciteit met 355.000 eenheden te verlagen maar ze vragen ze af of dat wel voldoende is. “In een markt waarin 60 procent van het volume met verlies verkocht wordt, is er meer nodig dan een paar fabriekssluitingen,” aldus Arndt Ellinghorst van Credit Suisse. “Naast overcapaciteit zijn er te veel merken en constructeurs.”

Christophe Stürmer, analist bij IHS Automotive, schat de overcapaciteit dit jaar op 1,2 miljoen voertuigen en voor volgend jaar op 1,4 miljoen voertuigen. “Een aanpassing is niet makkelijk, maar de komende drie tot vijf jaar wel mogelijk.”
De bekende analist Ferdinand Dudenhofer vindt dat Ford met de aangekondigde sluiting de concurrenten een stap voor is. “Ford is de eerste die het probleem aanpakt, terwijl andere er nog maar over praten. Ford zal dus de eerste zijn die in 2015 de crisis achter zich laat.”