Zo’n 100 arbeiders van Ford Genk dreigen na de ondertekening van hun cao om naar de rechtbank te stappen omdat ze eigenlijk bediendewerk moesten doen, maar nooit dat statuut gekregen hebben. Via juridische weg willen ze de achterstallige eindejaarspremies, opzegvergoedingen, vakantiegeld of aanvullend pensioen afdwingen. Een claim die het bedrijf veel geld zou kunnen kosten als de rechter meegaat in die redenering.

rechtbank FordVoor het bedrijf zelf zijn dit echter vijgen na Pasen. De Europese directie stelt in een communiqué dat de onderhandelingen met alle partijen grondig zijn gevoerd, en iedereen in eer en geweten zijn handtekening onder het akkoord heeft gezet. Case closed dus. Minder officiële bronnen zijn zelfs boos, omdat bij de eisers mensen zijn die destijds zelf gevraagd hebben om bureauwerk te mogen doen omdat ze de fysieke taken aan de lopende band niet meer aankonden. De goedheid van Ford keert zich nu tegen hen, zo luidt het daar ‘off the record’. “We kunnen in een akkoord voor zovele duizenden mensen trouwens toch nooit iedereen tevreden stellen.”

Dit neemt niet weg dat als er weldra een politiek akkoord komt over het eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden, zowel Ford als de toeleveringsbedrijven zich geëngageerd hebben om de nieuwe opzegtermijnen en ditto vergoedingen voor de arbeiders te zullen hanteren. Dat staat zo in de ondertekende cao. Wait and see…