De E-mail Barometer, een jaarlijks onderzoek van het Genkse bedrijf Flexmail bij zo’n 800 bedrijven in België, brengt opnieuw enkele opvallende tendensen in de marketing aan het licht. Zo is de verdere toename van social media als promotiekanaal niet meer te stoppen. Maar ook e-mail wordt nog steeds in stijgende lijn gebruikt om een goede klantenrelatie op te bouwen, nieuwtjes door te geven of de verkoop te ondersteunen. Vooral de toepassingen waarbij e-mails worden aangepast voor consultatie op mobiele devices als tablets en smartphones, is erg populair.

jacqueline mahieuxFlexmail ondervroeg ook de bedrijven die momenteel nog geen gebruik maken van e-mail in hun marketingmix. Tijdsgebrek en de schrik om als spam aanzien te worden, blijken bij hen de grootste drempels te zijn. “Er zijn inderdaad, en jammer genoeg, nog heel wat cowboys die te onpas irrelevante en ongepaste e-mailberichten verspreiden,” zegt Jacqueline Mahieux van Flexmail. “Ze maken misbruik van het feit dat e-mail het favoriete medium van velen blijft om informatieve en commerciële communicatie te ontvangen. Om geloofwaardig te zijn, ben je als bedrijf dan ook verplicht om relevante informatie te versturen. De ondernemeingen die willen communiceren, staan bijgevolg voor de uitdaging om voor hun e-mailmarketing een doordachte strategie te hanteren, en daarbij voldoende rekening te houden met segmentatie, targeting en lead nurturing. Alleen zo zorg je ervoor dat je e-mailberichten verwelkomd worden door je contacten en blijft dit een goedkoop en uiterst efficiënt communicatiekanaal.”

Het hele rapport van Flexmail is te bekomen via deze link.