Fietstoeristen spenderen jaarlijks 26 miljoen in Limburgse horeca

In 2011 hebben precies 2 miljoen mensen de provincie Limburg per fiets verkend. Samen hebben zij zo’n 26 miljoen euro gespendeerd in de diverse horecazaken rondom het Fietsroutenetwerk Limburg.

De gedeputeerde voor Toerisme Jean-Paul Peuskens (sp.a) had begin 2011 de ambitie uitgesproken om de kaap van 2 miljoen fietstoeristen in Limburg te bereiken. Volgens cijfers van Toerisme Limburg, waren het er precies 153 meer, en dit ondanks de natte zomer. Het gaat om een schatting op basis van de vele tellers die langs het Fietsroutenetwerk Limburg opgesteld staan. Vooral in het voor- en najaar waren er in 2011 merkelijk meer fietsers, onder meer een gevolg van de succesvolle televisiereeksen die in Limburg werden opgenomen.

Toerisme Limburg heeft ook uitgevlooid wat deze toestroom aan toeristen betekent voor de lokale economie. Zo’n 54 pct van de fietsers maakt een tochtje, en spendeert daarbij gemiddeld 2 euro aan een consumptie. Bijna 40 pct maakt er een daguitstap van, en geeft daarbij gemiddeld 16 euro uit. Zo’n 7 pct tot slot komt naar Limburg voor een echte fietsvakantie, waarbij inclusief de overnachting 79 euro per persoon achterblijft. Dat alles geeft een besteding van 26,02 miljoen euro.

Intussen wordt fors geïnvesteerd om nog meer fietstoeristen naar Limburg te lokken. Dit gebeurt onder meer door extra fietscafés, toeristische arrangementen, verhoogde verkeersveiligheid, de publicatie van routekaarten en de aanleg van 50 laadpalen voor e-bikes.