Als afsluiter van een druk bijgewoonde Dag van het Internationaal Ondernemen werden maandagavond de Limburgse exportprijzen uitgereikt. Verdeeld over de 3 categorieën gingen IndigoCare (startende exporteurs), Tribù (KMO’s) en AR Metallizing (grote bedrijven) met de titel aan de haal.

In de categorie Born Globals is IndigoCare, een dochter van Essec in Paal-Beringen, tot winnaar uitgeroepen. Ze hebben zelf een systeem ontwikkeld waarmee patiënten in ziekenhuizen en bejaarden in rustoorden, op een makkelijke manier de verpleegkundige kunnen oproepen. IndigoCare doet er business mee in de VS, het Midden-Oosten, maar ook dichterbij, zoals IJsland, Noorwegen en onze buurlanden.

De Bilzense fabrikant van exclusieve en high-end tuinmeubelen Tribù, vorige week nog laureaat van de Ambiorixprijs, kwam naar boven als beste kandidaat bij de bedrijven met minder dan 50 werknemers. Dit jaar vieren ze hun 50-jarig bestaan en in die periode zijn ze er in geslaagd om hun producten in meer dan 60 landen aan de man te brengen.

Bij de grotere spelers (>50 werknemers) was AR Metallizing uit Genk de winnaar. De wereldleider in de productie van gemetalliseerd papier en vouwkarton realiseert 93% van zijn omzet door middel van export. Vorig jaar nog werd via een overname in Zuid-Amerika de marktpositie daar verstevigd.

Voka Limburg, dat het concours organiseerde, onderstreept het belang van export en van de rolmodellen die nodig zijn om anderen te inspireren. “Een groot deel van onze welvaart wordt gecreëerd door export”, aldus Johann Leten. “Limburgse KMO’s zijn al goed op weg om de grenzen over te steken. Maar na de buurlanden, is het belangrijk om ook te kijken naar verre markten. IndigoCare, Tribù en AR Metallizing zijn hier mooie voorbeelden van. Op hun eigen manier zijn zij allemaal top in export.”