Stijn Martens, de voormalige Chief Marketing Officer van Mobile Vikings, is als enige Limburger aangesteld als expert voor het project De Digitale Versnelling. Dit is een initiatief van Telenet om kmo’s gratis te helpen met hun digitale uitdagingen.

Sinds Mobile Vikings werd gekaapt door Medialaan, is Stijn Martens actief als zelfstandig consultant in digitale marketing, strategie en innovatie. Die expertise is Telenet niet ontgaan. Martens werd gevraagd om in het kader van De Digitale Versnelling onafhankelijk advies te gaan geven.

Het project werd zopas voorgesteld. “Het doel is om in heel Vlaanderen 1.000 kmo’s te bezoeken en hun wegwijs te maken in de mogelijkheden van digitale toepassingen”, legt Stijn Martens uit. “Uit onderzoek blijkt namelijk dat een kwart van de zelfstandigen het te duur of te tijdrovend vindt om (ook) online te ondernemen. Meer dan een derde van de bedrijven heeft nog geen eigen website of Facebookpagina. De drempel om digitaal te ondernemen is duidelijk nog te groot. En daar willen wij nu dus iets aan veranderen door tips en advies te geven.”

De 1.000 bedrijven die een consultant over de vloer krijgen, moeten zich zelf inschrijven. Ze kunnen daarbij een onderwerp selecteren, zoals adverteren op sociale media, een webshop oprichten of een gericht e-mailbestand opbouwen. Tijdens een persoonlijk gesprek van zo’n twee uur bij hen in de zaak, krijgen ze advies op maat om daarna zelf gericht verder aan de slag te gaan.