En de autobouwer, hij bouwde voort…

Bij Ford en de toeleveranciers wordt sinds maandagochtend opnieuw gewerkt. De werknemers hebben zonder veel morren het compromis aanvaard dat de vakbonden met de directie hebben onderhandeld: 800 wagens per dag. Dus meer dan er dit jaar tot dusver per dag werden gemaakt, maar minder dan het volume van 1000, waar volgens het referendum de meerderheid naartoe wou. De werkdruk zal hierdoor 12 seconden per handeling verlagen. De werknemers beseffen dat hierdoor de premie van 40 procent op het brutoloon niet haalbaar is. Dit ritme zal nog een tijdje aangehouden worden, zeker tot juni. Dan zal er volgens specialisten mogelijk naar 1 shift worden overgeschakeld.

mondeo22Bedoeling is wel om dit jaar nog zo’n 120.000 auto’s te gaan bouwen. Die intentie heeft de directie nog eens bevestigd. Voor 2014 wordt gemikt op een productie van 90.000 wagens. Een aantal trucs die gangbaar zijn voor uitdovende modellen, zoals facelifts en speciale uitvoeringen, moeten de levensduur van de oude Mondeo, S-Max en Galaxy verkooptechnisch nog verlengen. Ford is al bezig met hier ideeën rond te verzamelen.

Intussen kunnen de gesprekken tussen vakbonden en directie nu eindelijk over de inhoud van het sociaal plan gaan. Dinsdag en donderdag wordt de koffie in Brussel warm gemaakt voor de Ford-delegaties. Volgende week dinsdag zijn Lear en SML aan de beurt, woensdag worden in Brussel de directies en bonden van Syncron en IAC verwacht. Dat de rust nu enigszins is weergekeerd, is belangrijk voor de sereniteit van de debatten. Vanuit de fabriekshallen wordt wel de duidelijke boodschap gegeven om snel vooruitgang te boeken. Anders zal de band niet lang lopend blijven…