Emofragma, het jonge bedrijfje van Steven Thoelen en Nele Bynens heeft vrijdag officieel de nieuwe locatie in het centrum van Sint-Truiden geopend. In het prachtige pand dat vroeger nog dienst deed als fietsenfabriek (Paris Sport), hebben de artiest-fotografen een galerij, toonzaal, atelier en kantoor ondergebracht. Ze delen het gebouw met Fish Design, een meubelontwerper (Wim Vissers) die dezelfde kunstzinnige en emotionele beleving in zijn werk stopt.

EMOFRAGMAWat Emofragma doet, is moeilijk uit te leggen. Het jonge koppel is gepassioneerd door fotografie. De bruidsparen, communicanten of families die bij hen komen aankloppen, worden niet zomaar voor de lens geposteerd, maar meegezogen in de sfeer van de decors die Steven Thoelen en Nele Bynens helemaal zelf samenstellen. Sicilië in de jaren ’30, de Big Dream in de USA of de kantooromgeving uit de Sixties, zoals we ze kennen van de serie Mad Men… Emofragma plaatst de personen in een unieke setting en maakt dan levensechte beelden. Een concept dat erg aanslaat bij mensen die houden van het niet-alledaagse. “We ‘maken’ echt een foto op heel bijzondere locaties met attributen die anderen al lang naar het containerpark of de kringwinkel zouden gebracht hebben,” vertelt Steven Thoelen, die zich pas sinds kort fulltime op dit vak heeft gestort. “Mensen zijn echt overdonderd als ze het resultaat zien. Dat geeft enorm veel energie om deze zaak verder uit te bouwen. De opening van onze galerij en atelier is daar een volgende stap in.”

Emofragma heeft bovendien ook een procédé ontwikkeld, waarbij de foto’s in bijzonder hoge kwaliteit op een soort oprolbare magneetplaat worden gedrukt. Die wordt vervolgens aangebracht op een statisch geladen vlak, waardoor je een perfecte foto in elk formaat tegen de muur kunt aanbrengen. “Het grote voordeel is dat je heel eenvoudig, op enkele seconden een nieuwe foto kunt opkleven, en je dus naargelang je gemoed, de seizoenen of de actualiteit, een ander beeld kunt laten zien,” legt Nele Bynens uit. “ChipsandChroma heet het product. Ook winkelketens, garages en andere bedrijven zijn geïnteresseerd, omdat ze hiermee heel flexibel de sfeer of het product dat in hun winkel of toonzaal moet gepromoot worden, kunnen wijzigen.” Kortom: u hoort nog van hen!