Eerste hybride vrachtwagen voor TMS Soundwave

In de garage van Mercedes-dealer Groep Jam in Hasselt werden dinsdag de sleutels overhandigd van de eerste hybride vrachtwagen in ons land. Het milieuvriendelijke voertuig, dat 15 procent minder CO2 uitstoot, pronkt voortaan in de garage van TMS Soundwave uit Overpelt.

TMS Soundwave is de logistieke dienstverlener voor reisorganisator Jetair (TUI Belgium). “Wij zorgen onder meer voor de levering van promotiemateriaal bij de reisagenten,” vertelt Jos Sleurs, algemeen directeur van het Overpeltse bedrijf. “Omdat Jetair een erg milieubewust bedrijf is, verwachten ze ook van hun leveranciers dat deze nadenken over rationeel energieverbruik en duurzaam ondernemen. Vandaar dat we bij de keuze van een nieuwe vrachtwagen dit als voorwaarde hadden vooropgesteld. Want nog al te vaak wordt in het ecologische debat het goederentransport met de vinger gewezen als grote boosdoener voor de uitstoot van fijn stof en CO2. Wij willen graag aantonen dat het ook anders kan.”

TMS Soundwave ging erover praten met hun vaste voertuigenleverancier, Groep Jam in Hasselt. “We wisten dat de eerste hybride vrachtwagen voor de Belgische markt in april zou geproduceerd worden, dus stelden we onze klant voor om hier direct op in te spelen,” zegt Patrick Simons van Groep Jam. “Door de snelle beslissing konden we meteen de allereerste Mercedes-Benz Atego Bluetec Hybrid voor TMS reserveren.” Deze vrachtwagen werd internationaal al meteen uitgeroepen tot Truck of the Year 2011.

In tegenstelling tot de elektrische auto’s moet dit voertuig niet worden opgeladen aan een laadpaal, aangezien de batterij zichzelf herlaadt. Voorlopig zijn er nog geen bijkomende bestellingen binnengelopen bij Groep Jam. “Ergens is dat logisch omdat de investering 50% hoger is dan bij een traditionele vrachtwagen,” zegt Patrick Simons nog. “Een transportbedrijf kan dat niet terugverdienen. Het moeten echt mensen met een hart voor het milieu zijn die hier in meestappen. Maar de techniek evolueert zodanig snel dat volledig elektrisch aangedreven vrachtwagens op termijn zeker binnen handbereik komen.”