Dreigt Limburg de trein van e-commerce te missen?

Waar onze economie in 2014 ternauwernood een groei van 1% liet optekenen, dan groeide de online handel met 15% tot 5,62 miljard euro. Wat echter opvalt is dat slechts 30% van de Belgen in Belgische webwinkels koopt. De rest vloeit dus naar het buitenland. Dit terwijl bv. onze noorderburen maar liefst voor 72% in Nederlandse webshops kopen. Ook Britten, Duitsers en Fransen besteden beduidend meer in eigen webwinkels (meer dan de helft).

Hoe dat komt? VKW Limburg definieert een aantal moeilijkheden. “Ten eerste verhinderen investeringen in infrastructuur, zoals de Noord-Zuid, dat we onze logistieke troeven ten volle kunnen uitspelen,” zegt Gert Schreurs van VKW Limburg. “Snelle leveringen zijn voor e-commerce nochtans cruciaal. Het voornaamste probleem is echter de zeer rigide organisatie van onze arbeidsmarkt. Distributiecentra voor online handel mijden België omwille van de loonkost, die hier tot 20% hoger ligt. Maar ook omdat er bijvoorbeeld na 20u geen bestellingen meer mogen worden klaargemaakt. In België is nachtarbeid in de handel immers verboden. Terwijl logischerwijze net ’s avonds de meeste bestellingen worden geplaatst. Dit belemmert in grote mate het digitale ondernemerschap van onze eigen KMO’s. Je zou verwachten dat wanneer een dergelijk belangrijk hiaat in onze arbeidswetgeving aan het licht komt, het alle hens aan dek is om het economische lek te stoppen. In de praktijk jammer genoeg niet. Wanneer het op iets verbieden aankomt, kan het voor vele politici niet snel genoeg gaan. Maar wanneer onze economie bedreigd wordt, duurt het jaren voor er iets kan veranderen.”

Gert SchreursEn zo dreigt Limburg nieuwe kansen te missen. “De opkomende e-commerce boom is nochtans een uitgelezen mogelijkheid om alternatieven aan te trekken die de geslagen leemte door het vertrek van Ford mee kan opvullen,” aldus nog Schreurs. “Een uitstekend wapen ook om, zoals in het SALK-rapport wordt aangetoond, de concurrentie met grotere ondernemingen die internationaal actief zijn, aan te gaan. Het internet maakt het mogelijk om de internationalisering in de praktijk te brengen. Zonder al te grote middelen. Maar de trein raast ons helaas voorbij…”

Toch wil VKW Limburg niet bij de pakken blijven zitten, en de toepassing van e-commerce bij de Limburgse bedrijven stimuleren. Zo worden infosessies gehouden waarbij succesvolle internetondernemers hun praktijkervaring doorgeven. (Meer info: klik hier)