Digitale vitrine voor modewinkels slaat aan

CityFashion, de nieuwste internetdivisie van Concentra, heeft een totaaloplossing uitgewerkt voor winkels in fashion en kleding, om zich optimaal te presenteren op het internet. “Met CityFashion mikken we vooral op de zelfstandige ondernemer, actief in mode en lifestyle”, zegt ceo Wim Houben.

“Want ook deze winkeliers willen hun rechtmatige plaats opeisen op het internet. Alleen komt er daarbij een gigantische berg op hen af: niet enkel een eigen website, maar ook een mobiele site, smartphone app, iPad app en connectie met alle belangrijke sociale media, zoals Facebook, Twitter, Google+, YouTube, Flickr. Ga daar maar eens aan staan. We stellen dan ook vast dat de meeste lokale winkeliers over hooguit een statische website beschikken, met de hoogst noodzakelijke informatie. Meestal zijn de collecties en de inhoud gedateerd. Vaak kan de website slecht geïndexeerd worden door Google en is van integratie met de sociale netwerken geen sprake.”

Aangeefluik

Precies voor deze zelfstandige ondernemers heeft CityFashion één aangeefluik ontwikkeld, waarbij alle foto’s, video’s, collecties, promoties, evenementen, nieuws en communicatie van de winkels of van een merk online en via alle mogelijke internetkanalen kunnen verwerkt worden. “Het is een totaaloplossing voor de zelfstandige modewinkelier om ook via het internet in contact te komen met nieuwe klanten, en in contact te blijven met de bestaande klanten”, omschrijft Houben het.

Volgens de ceo zullen de winkeliers dit soort communicatie hard nodig hebben om zich tegen de crisis te wapenen. “De consumenten worden eerder merkentrouw dan winkeltrouw”, aldus Houben. “Verschillende merken spelen hier al handig op in door hun eigen webwinkels te lanceren en zo de zelfstandige winkelier over te slaan. De consument oriënteert zich voor een aankoop steeds meer op het internet dan in de winkelstraat.”

De formule slaat alvast aan. In anderhalf jaar heeft CityFashion al meer dan 200 klanten (winkeliers) en 200.000 leden (consumenten) weten overtuigen. Het bedrijf heeft inmiddels 17 medewerkers aan de slag (incl. freelancers).