Autobouwer Ford heeft de werknemers van de ochtend- en middagploeg opgeroepen om dinsdag te komen werken. De toeleveranciers hebben maandagnamiddag voldoende onderdelen gemaakt om alvast met de productie te herstarten.

victor at fordDinsdag moeten alle werknemers van Ford Genk zich aanmelden voor de ochtend- of middagploeg. Dat wijst erop dat er voldoende onderdelen zijn om van start te gaan en de kans reëel wordt geacht dat de toeleveranciers ook dinsdag zullen voortwerken. De buffer met onderdelen werd maandag alvast goed gevuld, ook al gingen sommige werknemers na de registratie op de tikklok gewoon terug naar buiten. Bij IAC was de bereidheid tot werken het grootst. Daar was de buffer van de conveyor het eerst vol. Maar ook bij de grootste leverancier SML was er voldoende personeel om een voorraad van onderdelen aan te leggen.

Actievoerders
De vraag is nu wat de tientallen actievoerders dinsdagochtend zullen doen. Dat ze opnieuw naar de stakerspost aan de toegangsweg zullen afzakken, staat nu al vast. Rond 5 uur wordt er verzameld. Zonder deurwaarder in de buurt, lijkt het waarschijnlijk dat ze hun collega’s zullen trachten te overtuigen om niet te gaan werken. Als het scenario van maandag zich echter herhaalt, waarbij politie en deurwaarder een oogje in het zeil houden, zullen er allicht voldoende werknemers naar binnen kunnen om Ford te blijven voeden met onderdelen.

Rechtszaak
Dinsdag staat in Tongeren tevens de openingszitting op de agenda van de rechtszaak die de bonden van Ford hebben aangespannen wegens contractbreuk. Ze vinden dat er voldoende juridische argumenten zijn om de beloftes van Ford in het Toekomstcontract (o.a. werkzekerheid tot 2020) af te dwingen. Een aantal werknemers beloven animo in de zittingszaal. Intussen probeert een sociaal bemiddelaar, die is aangesteld door federaal minister van Werk Monica De Coninck, om zowel bij Ford als bij de toeleveranciers de onderhandelingen met de directies vlot te trekken.