Designers en creatievelingen geven landbouw nieuw elan

Landbouwer is zeker één van de twee oudste beroepen ter wereld. Vandaar dat het ook aartsmoeilijk is om economisch innovatie door te voeren in deze traditierijke sector. En toch is dat broodnodig, door grote veranderingen die boeren moeten ondergaan in de consumptie, productietechnieken, internationalisering, enzovoort. De landbouwers zijn zelf best wel innovatief, maar hebben ook externe hulp nodig om vernieuwend te kunnen zijn. En dus brachten Flanders DC en het Innovatiesteunpunt woensdag ondernemers uit andere sectoren in contact met de land- en tuinbouwers, om zo nog meer innovatie en creativiteit los te weken. Met meer dan 100 waren ze: de designers, kunstenaars, marketingspecialisten,… Iedereen mocht op C-Mine in Genk een hele dag brainstormen over nieuwe toepassingen, en dit onder de titel AgroCreate.

WVV-agro high res winnaars-003Burgemeester Wim Dries: “In Genk geloven we in kruisbestuiving tussen verschillende sectoren. Of het nu gaat om landbouw, mode, productdesign of andere technologische ontwikkelingen: we kunnen elkaar inspireren en dat moeten we blijven doen. Evenementen als AgroCreate geven kansen aan ideeën en geven sectoren de gelegenheid om met elkaar in contact te komen en creatief bezig te zijn.”

Gedeputeerde voor Landbouw van provincie Limburg Inge Moors zag dat het goed was: “Ik ken de land- en tuinbouwsector als een dynamische en inventieve sector, die op elke mogelijke uitdaging een antwoord formuleert. Om die inventiviteit en originaliteit te verhogen is het goed hen samen te brengen met ondernemers uit creatieve sectoren en zo partnerschappen te ontwikkelen.”

En de uitkomst?
Aan het einde van de dag werden de uitgewerkte ideeën voorgesteld. Zo kunnen landbouwbedrijven een rol spelen in de herintegratie van ex-gedetineerden, vonden enkele deelnemers. Of een nieuwe uitdaging vormen voor bruggepensioneerden die actief bezig willen blijven. Er waren ook voorstellen om nieuwe technologie te introduceren, zoals ‘Platfarm’, een soort digitale marktplaats waar vraag en aanbod van dagverse landbouwproducten elkaar treffen. Het idee dat met de publieksprijs ging lopen, kreeg de naam ‘MeFood’ mee. Het is een app, die de persoonlijke eetgewoonten en voedingsvoorkeuren van de gebruiker kent, en eens in de winkel, een suggestie zal doen over het merk van appelen, tomaten of kaas die het beste overeenkomt.

Het Limburgse provinciebestuur looft overigens nog een geldprijs van 5.000 euro uit om één van de innovatieve ideeën daadwerkelijk om te zetten in een nieuw project.