De Limburgse kmo’s zien de toekomst met meer optimisme tegemoet dan hun collega’s in andere provincies. Dat blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx. De enquête geeft aan dat 31,4 procent van de Limburgse kmo’s van plan is om het komende kwartaal extra personeel aan te werven.

heusdens

aanwerving handenDe lente lijkt wel begonnen voor de Limburgse kmo’s. Bijna een derde van hen (31,4 procent) denkt eraan het komende kwartaal extra personeel aan te werven. Limburg doet het daarbij opvallend veel beter dan andere provincies. Voor de 3 kwartalen daarna zijn de Limburgse kmo-ondernemers dan weer iets minder optimistisch. Ruim een kwart van hen (25,2 procent) denkt volgend jaar rond deze tijd meer mensen in dienst te hebben dan vandaag, tegenover 19,2 procent voor heel Vlaanderen.

Dat de Limburgse kmo’s optimistischer naar de nabije toekomst kijken, is volgens Yves Vanhees, kantoordirecteur van SD Worx in Hasselt niet zo abnormaal. “Als kmo-provincie bij uitstek is Limburg gevoelig voor signalen. Bij het begin van de crisis zijn de gevolgen in een industriële regio als Limburg meteen voelbaar. Als de economie aantrekt, plukt Limburg daar ook meteen te vruchten van. En optimisme leidt tot de wens om extra aanwervingen te doen.”

Dat Limburg zich onderscheidt van de rest van Vlaanderen, heeft volgens Johann Leten van Voka-Limburg verschillende oorzaken. “De economie in de provincie schakelde in 2015 een versnelling hoger en deze trend zet zich in 2016 verder. Zowel de bouw, het toerisme, de autoverkoop en de export doen het goed, maar vooral het grote aantal starters springt in het oog.”

Bij de socialistische vakbond ABVV bekijkt men de cijfers met enige scepsis. “Willen aanwerven betekent nog niet dat er ook effectief wordt aangeworven,” aldus provinciaal voorzitter Pierre Vrancken, die het hoe dan ook toejuicht dat Limburg optimistische ondernemers heeft. “Aan de andere kant verwacht ruim 70 procent van de kmo’s dat er niet wordt aangeworven. Bovendien zou ik binnen zes maanden eens de evaluatie willen maken van hoeveel kmo’s ook echt mensen hebben aangeworven.”