Het Hasseltse aannemersbedrijf Democo is deze week gestart met de bouw van een stelplaats voor De Lijn in Brugge. Het project werd aanbesteed in een pakket met nog 2 andere stelplaatsen, die van Overijse en Zomergem, waardoor het totale uitvoeringsbedrag van de opdracht op 31 miljoen euro uitkomt.
De Lijn voert de politiek om alle stelplaatsen waar de milieuvergunning van afloopt, te verhuizen naar een terrein buiten de stad. Daarom wordt in Brugge gebouwd op een voormalig terrein van Bombardier, nochtans nabij het station van Brugge. Tegen eind 2011 moet deze stelplaats operationeel zijn. Er zullen 200 bussen worden gestald en 385 personeelsleden worden tewerkgesteld.
Democo voert de klus uit samen met het Gentse bedrijf Denys (50/50) en draagt ook mee een stuk van de financiering, volgens het principe van DBFM: Design (ontwerp), Build (bouwen), Finance (financieren) en Maintain (onderhoud). Net zoals met PPS, heeft Democo veel ervaring met DBFM.
“Het voordeel van deze formule is dat met al deze aspecten tijdens de beginfase van het project rekening gehouden wordt, wat resulteert in een optimale life cycle cost,” zegt CEO Philip Demot. “Synergievoordelen ontstaan wanneer de combinatie van het ontwerp, bouwen en onderhoud er finaal toe leidt dat het geheel goedkoper wordt. Een grotere investering kan zich achteraf door een goedkoper onderhoud terugverdienen. Verder wordt ook het bouw en beschikbaarheidrisico bij de private partner gelegd.”
In een volgende ronde van grote aanbestedingen voor stelplaatsen van De Lijn, komt ook Hasselt aan bod.