Nadat Carrefour onlangs besliste om de nieuwe vestiging op het Stadsplein in Genk te sluiten, waren de concurrenten van Delhaize er als de kippen bij om de locatie in te palmen. Donderdag (16/12) wordt hier dan ook een nieuwe supermarkt van Delhaize geopend, ongeveer het 800ste winkelpunt van de keten in België. Dat de ene keten er niet van de grond geraakt en de andere het wel wil proberen, heeft te maken met een verschil in visie. En in kostenstructuur. Delhaize zal het winkelpunt van 1950m2 runnen met 37 mensen, een pak minder dan Carrefour destijds.

Delhaize, dat het marktaandeel in België dit jaar in Q3 zag toenemen tot een nieuw record van ongeveer 26,08%, maakt van de gelegenheid gebruik om in Genk enkele nieuwigheden te lanceren. Vooral de nieuwe corporate visibiliteit in de winkel springt daarbij in oog. De muren van deze vestiging zijn in een lichtbeige tint geverfd, en de aanduidingen op de rekken en in de gangen hebben een frisse vormgeving meegekregen. Ook nieuw is de selectie van wijnen die gepresenteerd worden in functie van de gerechten waar ze bij passen (vis, gevogelte, vlees,…).

Opvallend is ook dat in het voedingsassortiment veel plaats wordt gemaakt voor producten van Italiaanse origine, dit uiteraard omwille van de grote Italiaanse bevolkingsgroep in de regio. Bijzonder is bovendien dat de klanten die voor minstens 35 euro kopen een parkeerticket van een uur krijgen aangeboden.

Directeur van het nieuwe winkelpunt is Jef Schroeders, afkomstig uit Munsterbilzen.