De leukste inzendingen van de Moeilijkste Baas

Niet alleen de baas bij Accountemps gaf een mooie uitleg waarom zij de moeilijkste baas van Limburg is. Tal van goede redenen passeerden de revue bij de tientallen inzendingen:

Een heel vaak terugkerend thema (ongeveer de helft van de inzendingen) is dat de meeste ondernemers en managers hun klanten een geweldige service willen (/ moeten) geven, zichzelf hoge eisen opleggen en dus ook heel veel (en soms té veel) van hun medewerkers verwachten. Maar er zijn “moeilijkere” gevallen…

Een bloemlezing:

    De Top 5 met een glimlach

  1. … Als ik voor iemand als mezelf zou moeten werken, hield ik het waarschijnlijk geen week uit.
  2. Ze zeggen dat ik een ambulance ben : doe-dit doe-dat doe-dit doe-dat…
  3. Altijd moeilijke extra vragen, het werk is nooit af en nu zaagt ze gewoon de oren van mijn kop af voor een verwenpakket !
  4. Het feit dat de ze haar eerste orders ’s morgens om 6u30 aan haar wastafel krijgt en ze eigenlijk geen tijd heeft voor de verwendag…
  5. Moeilijk? Als iedereen springt als ik iets vraag, dan ben ik toch de gemakkelijkste baas die er is!
    De meest ontroerende

  • Ik grommel nu en dan weleens maar mijn rechterhand grommelt dan terecht weer terug. Verder ben ik vrij veeleisend maar dat is dan weer dat ik graag heb dat er geen half werk geleverd word. Mijn werk is mijn leven en dan vergeet ik dan weleens dat er ook tijd voor ontspanning moet zijn en misschien breng ik dat ook over naar mijn personeel. Toch zijn we een goed team en ondanks meningsverschillen en kleine disputen werken we heel goed samen. Zij mijn rechterhand ik haar linker. Ze werkt ondertussen ook al ettelijk jaren bij mij en het gaat nog steeds super. De ene vult de andere aan en dit zonder dat er sprake van of gedachte is aan een amoureuze relatie. We zijn ook vrienden buiten het werk.
    De 5 dankbaarste

  1. Eigenlijk is die lijst te lang om op te noemen, en dat zegt misschien al genoeg? Katrien is niet alleen mijn rechterhand, maar ook mijn linkerhand 😉 … Bij Carglass willen we de verwachtingen van onze klanten overtreffen, en ik verwacht van Katrien dat zij dat realiseert binnen onze organisatie (en daar slaagt ze super in!) Caroline Ameloot, Carglass
  2. Ik ben een moeilijke baas omdat ik met mijn drukke agenda niet makkelijk bereikbaar ben voor mijn management assistent en zij zelf veel beslissingen moet nemen. Zo komt er veel op haar schouders terrecht. Daarom zou ik haar bij deze willen laten weten dat ik haar zeker dankbaar ben. (Inge bij Ceyssens Glas)
  3. Doordat ik coördinator ben van meerdere campussen ben ik veel afwezig. Dit maakt dat Anneleen dikwijls de problemen al heeft opgelost voordat ik ervan op de hoogte ben. Daarboven hecht ik heel veel belang aan een goede klantenservice. De lat voor klantgericht professionalisme leg ik hoog voor mijn team, ook op de momenten dat ik zelf niet aanwezig ben. (Suzzy Custers, Syntra)
  4. Ik ben een moeilijke baas omdat : ik net en correct werk verlang van Jolien, ik soms flauwe werkjes door moeten spelen aan haar (de vaat!), ze heel veel telefoontjes ontvangt voor mensen binnen het bedrijf die moeilijk bereikbaar zijn, ze elke dag van ’s morgens vroeg rondloopt met een happy face (heel aanstekelijke lach!) en ik dikwijls ’s morgens rondloop met een ochtendhumeur!(Johnny Willems, Gilen Woonprojecten)
  5. Ik ben een ‘pietje precies’ en wil dus dat alles volgens onze interne procedures gebeurt! Dat is voor mijn medewerkers zeker niet altijd gemakkelijk. Van de andere kant heb ik zeer veel vertrouwen en respect in het werk wat onze medewerkers presteren, met alle succes als gevolg. En daar ben ik fier op!!! (Jo Janssen, JoJo Electronica)
    De 5 Eerlijkste

  1. Ik kan me matelooos irriteren aan roken (op het werk), en al doet ze dit zelfs in haar persoonlijke tijd, ik zal er nooit een goedkeurend oog naar weg kunnen dragen… het zal wel in mijn genen zitten zekers !
  2. hou niet van ‘baaldagen’ en zweetgeurtjes !
  3. Ik heb een vreselijk ochtendhumeur en wanneer de stress hoog zit, kan ik plots heel veel taken tegelijk als uiterst dringend én dadelijk pérfect uit te voeren, doorspelen aan haar.
  4. Perfectionist ! Niet één puntje op de i, maar altijd ii
  5. Veeleisend, het kan nooit snel genoeg en ik vind dat mijn assistent meestal een tandje of twee mag bijsteken, zij gruwt ervan. We vliegen mekaar dus ook dikwijls in het haar hierdoor.
    De 5 in communicatie

  1. Absoluut zwak in communicatie, vaak wat laat op afspraken, (selectief) slecht geheugen, niet zo ordelijk, ‘doktersgeschrift’, …
  2. Ik kan niet commanderen, ze moet het maar zelf uitzoeken en er bestaat nog geen toestel om gedachten te kunnen lezen
  3. Ik ben nooit tevreden en ze zouden mij al moeten begrijpen als ik de helft al verteld heb,voor de rest valt het wel mee.
  4. Ik mekker veel en geef weinig complimenten.
  5. ik ben op het werk rond 7.00 s’morgens, dus als lynn binnenkomt, zit ik al lang aan mijn vijfde versnelling. Goedemorgen komt er soms maar met een half woord uit , maar de opdrachten volgen wel als een waterval, niet altijd makkelijk voor haar. Daarnaast kan ik echt wel doordraven, ik verlang heel veel en vooral heel vlug!
    Samenwerkende partners

  • Mijn assistant is tevens mijn echtgenote. Onze dochter vatte het op school als volgt samen bij de vraag welke taken papa en mama deden: ‘Mijn papa maakt motoren en mijn mama doet al de rest’ Waarop de vraag van de juf ‘Of papa dan misschien gehandicapt was’? Neen dus, maar mijn vrouw doet inderdaad al de rest: huishouden, 3 kinderen, tuin onderhouden, auto’s poetsen, zelfs vuilzakken buitenzetten, en dan op de zaak: de telefoon,de boekhouding, de aan- en verkoop, de hele logistiek, poetsen op bedrijf, … Een vrouw kan echt meerdere dingen tegelijk. We verwachten niet anders.
  • Vermits mijn management assistant tevens ‘mijn echtgenote’ is, zijn er geen vaste werkuren voor haar en durf ik na 20 u nog bureelwerk voor haar klaarleggen. Ik wil soms 24 u per dag op haar kunnen rekenen! Ben ik de moeilijkste? Dan is zij de gemakkelijkste!
    En uiteindelijk de shortlist, de inzendingen die ons het meest raakten

  • We zijn hier met 7 vrouwen aanwezig (incl mgt assistant) en zij werkt voor ons allemaal – dit op zich is al een hele prestatie. Ze loopt van de ene hoek naar de andere, doet voor iedereen alles en geloof me maar er zitten hier een aantal speciale exemplaren tussen, waaronder ik de ergste ben.
  • Ik ben een teveel eisende baas, het moet ALTIJD sneller, beter, méér werken, vroeger beginnen later overwerken. Compensaties bestaan (nog) niet bij mij … Verlof intrekken, verlof annuleren, sorry ik heb het al zo vaak gedaan ! Ik heb mijn rechterhand al 2x smekend teruggehaald na haar vrijwillig ontslag . AUB, gun het haar !
  • Heb je even? Ik denk dat ik vooral enorm veeleisend ben. Allles moet perfect, de glazen tijdens vergaderingen moeten kaarsrecht op een lijn worden geplaatst. Verder géén privetelefoontjes, sms’jes en dergelijke. Niet dat ik onmens ben maar wel ‘ne moeilijke. Maar Greet kan er perfect mee om.
  • ‘Naar het schijnt’ vind deze baas dat hij 7/7 24/24 op kantoor is, nooit zakendiners heeft, zelden vakantie neemt, van alles op de hoogte is, de juiste instructies gegeven heeft terwijl de MA deze weer eens fout begrepen heeft, en vooral alle respect heeft voor de moeilijke taak van de MA, terwijl dit volgens ingewijden al eens niet helemaal het geval is. Om dit beweerde gebrek aan empathie goed te maken mag deze MA al eens beloond worden. Wedden dat dit alles de schuld is van een slechte bureaustoel ?
    Moedige bazen zijn:

  • Danny Indestege , Jaga nv
  • Wojtowicz Ann , Dynamis
  • Caroline Ameloot , Carglass
  • Jacky Umans , Profel
  • Kurt Crals , C&M bouwconstruct
  • Els Oye , Loenders bvba
  • Katrien Janssens , GMG Meat and Meals
  • Koen Vanhove , Conrad Consulting NV
  • Steve Aerts , Smets Dekzeiltechnieken
  • Suzzy Custers , SYNTRA-LIMBURG CAMPUS NEERPELT
  • Jo Janssen , JOJO Elektronica bvba
  • Veronique Cleymans , Robert Half
  • Marina Doggen , Berrentec
  • Kathagen Luk , Kathagen
  • Jos Aerts , Aerts nv
  • Fruitsnacks
  • Sourbron Marc , Sourbron Fotografie
  • Wilbert Thys , CSG
  • Eric Motmans , Motmans Eric bvba
  • Inge bij Ceyssens Glas ,
  • Neerpeltse Olie Centrale ,
  • Jo Nelissen , ABN nv
  • Reinier Teunissen , Watertechniek Teunissen
  • Truyers Stephan Optiek
  • Kim Zeegers, mambotango bvba
  • Cary , Rene – lezard
  • Peter Lambrix
  • Schruers Patrick , Zeta-advocaten bvba
  • Csm Metaalwerken
  • Ronny Swinnen , bvba Ronny Swinnen Interieurbouw
  • Wuestenraed Theo Slagerij
  • VS Projects
  • Eetcafe Rossi
  • Ab Matic
  • Metal steel
  • G.Cosmetics
  • ETV
  • Axion invest
  • Festal Express ,
  • A.R.P.Brouwers ,
  • Holgo nv
  • Motorhuis Hasselt
  • Reyskens Patrick
  • Johan Vandermeer
  • Jozel Otten Jozef
  • Basisschool De Klimop
  • De Vrienden van Pietersheim

Noot van de redactie: de lijst is beperkt tot bedrijven, ondernemers en managers die ons toestemming gaven om hun naam te vermelden, waarvoor dank!