Waar na de sluiting van Renault in Vilvoorde en van Opel in Antwerpen nog steeds wordt gewacht op een herbestemming van de terreinen, is vrijdag eerste spadesteek gegeven voor de bouw van een gloednieuw complex op de plaats waar tot voor kort de Mondeo’s van de band rolden. Logistieke groep H.Essers bouwt er dit jaar nog een multimodale accommodatie waar weldra 420 mensen aan de slag kunnen gaan.

Feest in Genk! Vlaams minister van Werk en Economie, Philippe Muyters, mocht het startschot geven van de bouwwerken voor Dry Port Genk, een logistiek centrum dat een terrein van 23 hectare bestrijkt. In een eerste fase zal er 30.000 m² aan hoogwaardige opslagruimte beschikbaar zijn (november dit jaar), wat uiteindelijk zal oplopen tot 160.000 m². De site zal focussen op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector en biedt ontsluiting via het spoor, water en weg. Op termijn zullen er minstens 420 nieuwe jobs gecreëerd worden. In een eerste fase wordt er 17 miljoen euro geïnvesteerd, in totaal gaat het om een investering van 80 miljoen euro.

“Ondanks onze sterke, internationale groei, blijven we investeren in Limburg”, aldus de CEO van H.Essers, Gert Bervoets. “Met deze site zetten we een nieuwe stap in de uitbouw van Genk tot logistieke hotspot én de werkgelegenheid in onze provincie. We beklemtonen hiermee ons geloof in de troeven van Belgisch Limburg binnen de Euregio.”

In 2016 boekte H.Essers een omzet van 571 miljoen euro. Het bedrijf telt momenteel +950.000 m² magazijnruimte, een vloot van 1.460 trekkers en 3.050 aanhangwagens. Bij H.Essers werken nu meer dan 5.400 mensen verdeeld over 67 vestigingen in 15 landen wereldwijd.