De holding Concentra heeft vorig jaar 34,7 miljoen euro winst geboekt, tegenover 13,1 miljoen euro het jaar voordien. Dat heeft de raad van bestuur bekendgemaakt. De forse winststijging is vooral te danken aan de inbreng van tal van activiteiten in Mediahuis.

Concentra is de holding van de Limburgse familie Baert en voormalig uitgever van Het Belang van Limburg. Sinds het ontstaan van Mediahuis – de combinatie van de mediamerken Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, De Standaard en Het Nieuwsblad, de websites van Made In, en tal van regionale zenders – doet Concentra vooral dienst als één van de ankers van Mediahuis.

Concentra droeg vorig jaar onder meer zijn resterende belangen in de Nederlands-Limburgse krantengroep MGL (Limburgs Dagblad/Dagblad De Limburger), Metro, Printing Partners, Radio Nostalgie en De Buren (TVL en ATV) over aan Mediahuis. Ook Corelio, dat samen met Concentra aan de basis ligt van Mediahuis, bracht op zijn beurt extra activiteiten in.

Later nam Mediahuis ook nog de Nederlandse mediagroep De Telegraaf over. “Daardoor is 2017 een atypisch jaar geworden”, zegt CEO Patrick Hermans van Concentra Holding. “Het lopende jaar wordt een ‘normaal’ jaar”, zegt Jan Baert, die de voorzittersfakkel bij Concentra overneemt van Robert Ceuppens.

Winst
De omzet van Concentra steeg vorig jaar lichtjes tot 309 miljoen euro. Vooral door de inbreng van verschillende activiteiten door Concentra in Mediahuis, zag Concentra de winst stijgen tot 34,7 miljoen euro. Mediahuis is sinds de overname van de groep De Telegraaf voor (afgerond) 51 procent in handen van Corelio, 33 procent van Concentra en 16 procent van VP Exploitatie van de Nederlandse familie van Puijenbroek.

De familiale holding Concentra bestudeert voorts een mogelijke transformatie naar een investeringsvehikel. Maar dat is momenteel niet aan de orde. “We gaan ons eerst focussen op onze participatie in Mediahuis, de belangrijkste asset van Concentra”, aldus nog Jan Baert.