Volgens cijfers van Febiac heeft Ford in maart bijna 40 procent minder auto’s verkocht in België dan een jaar geleden. In de eerste 3 maanden van 2013 werden er in ons land 30 procent minder Fords besteld. Het merk is nu pas 9e op de lijst van best verkopende constructeurs, terwijl het voor de aangekondigde sluiting altijd in de top 5 prijkte. De imagoschade die Ford heeft geleden door de beslissing om Genk dicht te doen, deed vele kopers naar een ander merk overschakelen. Bijkomend was en is het nog onduidelijk wanneer de auto’s die in Genk worden gebouwd, bij de klanten zullen geleverd worden. Die onzekerheid heeft nog een bijkomend percentage doen afhaken.

autosalonNiet alleen Ford deed het overigens slecht in België. In totaal ging de verkoop er in 11,4 procent op achteruit in maart. Audi (-13,1 procent), Citroën (-8,7 procent) en Opel (-6,2 procent) zijn de grootste dalers na Ford. Merken die het erg goed deden zijn Hyundai (+41,4 procent), Fiat (+41,2 procent) en Seat (+32,1 procent).