De Chinese producent van voertuigen BYD wil de Europese markt veroveren met zijn elektrische bussen. Als het Chinese concern in Europa genoeg elektrische bussen aan de man kan brengen, wordt zelfs productie in Europa overwogen. In dat verband wordt ook gekeken naar de fabriek van Ford in Genk. Dat heeft Jean-Luc Deflandere, adviseur van de raad van bestuur van BYD, gisteren in Brussel gezegd.

K9, de elektrische bus van BYD.

De Chinese voertuigenproducent BYD, wat staat voor Build Your Dreams, heeft in China momenteel al ruim 10.000 elektrische bussen in gebruik en wil nu ook Europa veroveren. “In Europese steden krijgen bussen met een dieselmotor het steeds moeilijker”, aldus de Belg Jean-Luc Deflandre, die optreedt als adviseur van de raad van bestuur van BYD. “Aangezien onze bussen volledig vrij zijn van emissies, denk ik dat ons product een mooie toekomst tegemoet kan gaan in Europa. Temeer omdat onze elektrische bussen klaar zijn voor gebruik en nu al beschikken over een Europese homologatie.”
Als er voldoende vraag is naar de Chinese bussen overweegt het concern zelfs productie in Europa. “In eerste instantie worden de bussen in China geproduceerd maar als we een vijfhonderdtal bussen per jaar kunnen verkopen in Europa kan een plaatselijke productievestiging in Europa of in Turkije zinvol zijn”, aldus Deflandre. Een beslissing is er daarover nog niet genomen.

Ford Genk
Deflandre wil zich ook niet op een timing laten vastpinnen. “Momenteel worden alle mogelijke scenario’s bekeken. De productie zou kunnen gebeuren in een eigen fabriek, of in samenwerking met een partner.” De Vlaamse bussenbouwer Van Hool zou in die zin een mogelijke partner kunnen zijn. Volgens Deflandre is ook al contact opgenomen met de Nederlandse groep VDL. VDL, die onlangs de autofabriek NedCar in Born overnam, heeft ook een vestiging in Roeselaere maar zou negatief hebben geantwoord op een voorstel tot samenwerking van BYD.
In zijn zoektocht naar een Europese productievestiging kijkt BYD naar verluidt ook naar de Ford-fabriek in Genk. Jean-Luc Deflandre: “We zijn er on heel goed van bewust dat in Genk meer dan 4.000 geschoolde werknemers goed werk leveren, maar nu is het daarvoor nog te vroeg. Als we in Europa genoeg bestellingen kunnen plaatsen, zal Genk zeker bekeken worden.” Of BYD al contact heeft opgenomen met Ford, kon Jean-Luc Deflandre niet zeggen. Topman Stephen Odell liet onlangs tijdens een interview met deze krant weten dat er al verschillende ondernemingen interesse hebben betoond in de Genkse fabriek.

Test
De Brussels vervoersmaatschappij MIVB heeft gisteren een elektrische bus in gebruik genomen van BYD. De MIVB gaat de elektrisch bus een tweetal maanden testen in het dagelijkse verkeer in Brussel. Het enige onderscheid met een gewone lijnbus is dat er nog geen passagiers vervoerd zullen worden. De zitplaatsen worden ingenomen door zandzakken, om de test zo realistisch mogelijk te maken. “Na de test zal de MIVB zijn conclusies trekken en beslissen of het gebruik van elektrische bussen in de toekomst haalbaar is”, aldus Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels. Bovendien wordt binnenkort ook een aanbesteding uitgeschreven voor de levering van vijf elektrische bussen die als testvoertuig zullen gebruikt worden. BYD heeft zich alvast kandidaat gesteld.

De MIVB, die momenteel zo’n 600 bussen in gebruik heeft wil na 2015 volledig afstappen van de traditionele dieselbus. De maatschappij liet eerder al weten vooral in te zetten op aardgasbussen, maar wil nu ook andere technologieën een kans geven. Tegen het jaar 2016 wil de MIVB nog ruim 335 voertuigen aankopen.

Duurder
De bus die gisteren door de MIVB in gebruik werd genomen, verschilt amper van een gewone lijnbus. De elektrische bus ziet er aan de buitenkant uit als een gewone bus en kan tot 70 passagiers vervoeren. De bus heeft een rijbereik van ruim 250 kilometer, afhankelijk van het traject en de belading.
Met een prijskaartje van ruim 400.000 euro kost een elektrische bus ongeveer het dubbel van een dieselbus. “Maar als je rekening houdt met de totale kost, elektrisch rijden is immers veel goedkoper dan diesel, dan is het prijsverschil al na vier jaar terugbetaald”, vindt Jean-Luc Deflandre. “Bovendien bevat een elektrische bus veel minder bewegende onderdelen dan een gewone bus, wat de onderhoudskost gunstig beïnvloedt.”


Wat is BYD?

Het Chinese bedrijf Build Your Dreams werd in 1995 opgericht door de Chinese ingenieur Wang Changfu en specialiseerde zich aanvankelijk in de ontwikkeling en productie van nikkel-cadmium – en lithium-ion-batterijen, laders en onderdelen voor mobiele telefoons. BYD groeide uit tot een regelrecht succesverhaal, stak de traditionele batterijproducenten uit Japan en Korea naar de kroon en toonaangevende gsm-producenten zoals Nokia kozen BYD uit als hofleverancier.
Het succesverhaal van Wang Changfu, van wie wordt gezegd dat hij ooit batterijvloeistof dronk om te tonen dat het absoluut niet schadelijk is voor he milieu, charmeerde ook superbelegger Warren Buffett, die in 2008 een participatie nam van tien procent in BYD.

Buffett hoopt vooral dat BYD zijn succes in de batterijsector nog eens kan overdoen in de autosector. Dat lukt voorlopig niet. De verkoop van Chinese auto’s zit wat in een dipje want de Chinese automobilist wil vooral auto’s van Duitse makelij. De productie van elektrische wagens staat daarentegen nog in de kinderschoenen. BYD zag zijn winst in de eerste helft van dit jaar met 94 procent achteruit gaan ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar.

GC