De Limburgse autogroep Bruyninx heeft donderdag in Hasselt de eerste en enige Limburgse DS-Store geopend. DS is het luxemerk van de PSA-groep. “We hopen in het begin op een verkoop van vijf tot tien exemplaren per maand”, zegt Jorg Nijssen, DS-verantwoordelijke bij Bruyninx.

DS werd eerst in de markt gezet als luxeversie van bestaande modellen. Maar dat sloeg niet aan en daarom veranderde PSA-groep (Peugeot, Citroën, Opel) in 2015 het geweer van schouder. DS zou voortaan als een apart merk op de kaart worden gezet, met eigen modellen en eigen winkels, de zogenaamde DS-Stores.

De allereerste DS-Store in Limburg is nu dus door autogroep Bruyninx geopend. Pronkstuk is voorlopig de DS7, een nieuwe SUV. “In de komende jaren zal het gamma van DS volledig uniek en zelfstandig zijn”, legt Jorg Nijssen uit. “Bedoeling is om elk jaar een bijkomend model te lanceren.”

Voorlopig is de bijdrage van DS in de omzet van Bruyninx beperkt. Die is vorig jaar gestegen met 8% tot 150 miljoen euro, goed voor ruim 6.000 verkochte voertuigen (nieuw en tweedehands). “Maar de marges blijven onder druk staan”, zegt CEO Bill Olivier. “Dat komt door de steeds strengere emissienormen, veranderend koopgedrag, wijzigende fiscaliteit en de omslag van diesel naar benzine en van verbrandingsmotoren naar elektrisch. De autoverkoop staat voor grote uitdagingen. De komende vijf jaar verandert de autosector meer dan de voorbije 20 jaar samen”, voorspelt Olivier.

Momenteel investeert Bruyninx ruim 4 miljoen euro in zijn netwerk, waar de merken Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, Citroën, DS, Peugeot, Nissan en Kia worden verkocht. Het meest opvallend is de extra ruimte voor Alfa Romeo en de verhuizing van Peugeot naar een nieuwe locatie. Intussen speurt Groep Bruyninx naar overnames buiten Limburg . “Als de trein voorbij komt, moet je er op springen, want hij komt geen twee keer”, besluit Olivier cryptisch.