“De eerste generatie bouwt het bedrijf op, de tweede generatie bouwt het bedrijf uit, de derde breekt het bedrijf af.” Het is een eeuwenoud cliché, dat helaas nog al te vaak de waarheid wordt. Het Limburgs Platform voor Familiebedrijven (LPF) wil hier met man en macht preventief tegen optreden. Een mooi voorbeeld van zo’n initiatief is een praktische gids die zopas werd gepubliceerd om op een radicale manier innovatie in familiebedrijven te introduceren. Het gebrek aan vernieuwing, niet zelden door obstructie van de oudere generatie(s), is een belangrijke reden voor de teloorgang van traditierijke familiale ondernemingen.

Luc Cardinaels (VKW) en prof. dr. Frank Lambrechts (rechts).

De gids is geschreven door heel wat knappe koppen, verbonden aan het KIZOK Onderzoekscentrum voor Ondernemerschap en Innovatie van de Universiteit Hasselt. Ze baseerden zich op een diepgaand onderzoek bij 10 vernieuwende Limburgse familiebedrijven, met name ABN, Gijbels Group, Beulen Hout Interieur, Drukkerij Egberghs, Groep Heylen, Haex Bouwonderneming, Jet Logistics, Leroi Industries, Omnibeton en Stulens nv. Er staan vooral 12 pijlers voor radicale innovatie in vermeld. De familiale ondernemer wordt daarbij een spiegel voorhouden die toelaat na te gaan of er nog opportuniteiten om te innoveren onbenut worden gelaten.

Deze praktische gids kan aangevraagd worden bij VKW Limburg via het nummer 011 24 94 11.