BME (Genk) mikt op 100 extra mensen in 5 jaar tijd

Nog geen twee jaar geleden werden de rekken opgebouwd in het centrale magazijn van BME in Genk, een bedrijf dat goederen en pakjes stockeert en naar eindklanten verzendt. De 5 personeelsleden mochten onlangs 10 collega’s verwelkomen, en tegen 2022 worden nog eens 100 extra medewerkers verwacht.

BME ging van start als een dienstverlener in de e-commerce. “De officiële start was in 2015, toen we naar een nieuw gebouw in Genk zijn verhuisd”, vertelt Koen Vanderweyden. “De business is pas goed beginnen te lopen toen in de zomer van 2016 de volledige verhuis, alsook de implementatie van de nieuwe software afgerond waren. De professionalisering heeft zich tevens doorgezet in ons personeelsbeleid, wat ook absoluut nodig was gezien de snelle groei van het bedrijf. Waar we tot vorig jaar 5 mensen in dienst hadden, zijn er dat inmiddels 15. Het doel is om er in 2018-2019 nog 25 bij te doen en in de periode 2020-2022 zelfs met meer dan 100 eenheden te groeien. We durven zo ambitieus te zijn omdat we overtuigd zijn dat ons vernieuwde personeelsbeleid werkt.”

BME komt op dat vlak van ver. “In de beginfase is er hier vanalles misgelopen”, aldus een openhartige zaakvoerder. “We zijn zelf heel openminded en lieten onze medewerkers veel toe. Regels waren eerder de uitzondering. Dit liep dus geheid fout af, zeker omdat wijzelf tekort schoten in coaching en bijsturing, met een groot verloop tot gevolg.”

BME ging vervolgens aan tafel zitten met de VDAB en met opleidingsorganisatie SBS. “We vertelden hen wat we wilden: een duidelijk kader met procedures, zonder te raken aan de familiale sfeer. Zo zijn we tot een profiel gekomen van mensen die hier passen, met criteria als betrokkenheid, klantgericht, eerlijke communicatie en flexibiliteit. De juiste attitude bleek cruciaal. We hebben dan een systeem uitgewerkt waarmee we deze eigenschappen grondig kunnen testen. Meer bepaald gaat het om een tewerkstellingstraject in 4 fases. In de eerste fase kijken we vooral of de attitudes inderdaad aanwezig zijn. De volgende 3 fases zijn er om mensen stapsgewijs, volledig autonoom, hun job te laten doen. De structuur staat ten dienste van de autonomie, op voorwaarde dat de attitude juist is.”

De aanpak werkt. “Vroeger deden we 3 maanden over de aanwerving van een magazijnmedewerker, waarbij we soms tot 80 sollicitaties ontvingen”, aldus nog Koen Vanderweyden. “Bovendien waren ze meestal al na een paar weken terug weg. Nu streven we ernaar dat 80 procent van de starters aan het traject, nadien een vast contract ondertekent. Mijn boodschap aan sollicitanten is simpel”, besluit de zaakvoerder. “Denk in je job niet alleen aan het loon, maar aan wat je gelukkig maakt.”