Na een crisis die 19 maanden heeft geduurd en zelfs de historische laagterecords verbrak, is het watergebonden goederenvervoer in de binnenvaart het afgelopen jaar opnieuw uit het dal geklauterd. Een gevolg van de verhoogde activiteit in de zeehavens. Dat is goed nieuws voor de talrijke logistieke bedrijven die langs het Albertkanaal in onze provincie een graantje meepikken van het transport via de waterwegen. De Promotie Binnenvaart Vlaanderen zag het aantal tonkilometer met 14% stijgen tot 4,4 miljard, en ook de vervoerde tonnage en het aantal laad- en losbeurten langs de waterwegen nam toe. In de binnenvaartterminals, zoals in Leefdaal, Genk en Lanaken, werden 497.000 containers (TEU, of 20-voetequivalent) overgeslagen.

Ondanks de sterke heropleving, bereikt de trafiekprestatie op de Vlaamse binnenwateren nog niet de vroegere recordniveaus. Ook de vrachtprijzen die voor het vervoer betaald worden, blijven onder druk staan.