De cijfers zijn duidelijk: steeds meer werknemers en zelfstandigen krijgen te kampen met een burn-out. HR-advieskantoor Motmans & Partners uit Hasselt heeft zich hierin verdiept.
“Anders dan bijvoorbeeld stress, depressie, ‘een dipje’ of het chronisch vermoeidheidssyndroom, is een burn-out altijd het gevolg van een werkgerelateerde situatie,” zegt Liesbeth Vandenrijt, HR Partner bij Motmans & Partners. “Het is een gevolg van aanhoudende stresssituaties, die leiden tot fysieke, emotionele en mentale symptomen als slaapproblemen, concentratieverlies, hogere prikkelbaarheid, angst, enzovoort. Het is bovendien een probleem dat erg lang kan aanslepen. Gemiddeld is iemand met een burn-out 189 dagen arbeidsongeschikt. Daar is dus een gigantische kostprijs voor zowel de werkgever als de sociale zekerheid aan verbonden.”

Niet iedereen is even vatbaar voor een burn-out. “We stellen vast dat mensen die hun werk heel graag doen, erg betrokken en gedreven zijn, de eersten zijn die ermee te kampen krijgen,” vult Geert Motmans aan. “De beste werknemers dus. Het zijn mensen die zeer perfectionistisch zijn, moeilijk ‘neen’ kunnen zeggen, graag gewaardeerd worden voor hun werk en bereid zijn om hun grenzen te verleggen. Ze denken bovendien dat ze onmisbaar zijn of beelden zich de meest desastreuze gevolgen in als ze hun werk niet tot in de puntjes uitvoeren. Ze verleggen dus permanent hun grenzen, tot de emmer overloopt.” Motmans schat dat een vijfde van alle werknemers en zelfstandigen hier vatbaar voor zijn.

vandenrijt motmansKost of kapitaal?
Liesbeth Vandenrijt legt de verantwoordelijkheid bij twee partijen: “Enerzijds moet de werknemer zelf erkennen dat er een probleem is en hier iets aan willen doen. Zelfzorg is belangrijk. Anderzijds moet de werkgever goede werkomstandigheden voorzien die een burn-out kunnen voorkomen. Hij moet zijn personeel helpen om de grenzen af te bakenen en waakzaam zijn dat niemand er over gaat. Sinds 2014 is een bedrijf trouwens wettelijk verplicht om hier preventieve maatregelen tegen te nemen.” Geert Motmans geeft een voorbeeld: “Een aantal ondernemingen hebben ‘het recht op onbereikbaar zijn’ ingevoerd. Het zijn momenten waarop een werknemer niet verplicht is zijn e-mails te checken of zijn gsm te laten aanstaan. Bedrijven kunnen dus zelf grenzen van de flexibiliteit bepalen.” Andere tips zijn het verhogen van de autonomie van werknemers, hen coachen in plaats van te controleren, de competenties beter inzetten, enzovoort. “We merken dat werknemers veel sneller een burn-out krijgen als de werkgever hen eerder beschouwt als een kost, dan als menselijk kapitaal,” weet Liesbeth Vandenrijt. “Er is op dat vlak dus nog veel werk aan de winkel.”

Motmans & Partners organiseert op 29 april een ontbijtdebat over dit onderwerp in De Barrier te Houthalen-Helchteren. Meer info op www.motmansenpartners.be