Michiel Kempen, zaakvoerder van Smoothy, werd zopas door ondernemersorganisatie Unizo Limburg verkozen tot student-ondernemer van het jaar. Hij wist de Limburgse jury te overtuigen met het feit dat hij als student-ondernemer erin slaagt om zaken te doen met de overheid. Michiel Kempen studeert Informatica aan de UHasselt en ontwikkelde daarnaast een intelligent platform dat de communicatie tussen brandweer en burgers optimaliseert. Zo worden er dagelijks mensenlevens gered.

“Via een website informeren we op een toegankelijke manier de burgers”, legt Michiel Kempen de werking van zijn toepassing uit. “Daarnaast ontlasten we de noodcentrale door minder dringende meldingen van burgers af te leiden naar een e-loket. Op die manier blijft de noodcentrale beschikbaar voor levensbedreigende interventies.”

De winnaar is blij met zijn prijs. “De erkenning is uiteraard heel fijn, maar dit is zelfs niet de essentie. De deelname aan de wedstrijd heeft mij er toe aangezet om heel intensief bezig te zijn met mijn onderneming. Je wordt gedwongen om alles tegen het licht te houden: prijszetting, klanten, marketing, het financiële plaatje,… De feedback die je tijdens dit traject krijgt is heel waardevol voor de verdere uitbouw van mijn zaak.”

“UHasselt is enorm fier op student-ondernemers zoals Michiel Kempen”, zegt Els huysman, coördinator van PXL-UHasselt StudentStartUP. “Zij inspireren met hun verhaal andere studenten die plannen hebben om een eigen zaak te starten. We kijken al uit naar de volgende stappen die Michiel zal zetten, want wedstrijden als deze vormen het ideale biotoop voor onze jongeren om hun ondernemende vaardigheden verder te ontwikkelen. We bieden hem daarbij graag verdere ondersteuning aan via onze dienst PXL-UHasselt StudentStartUP, waar hij tot dusver al intensief gebruik van gemaakt heeft. Deze onderscheiding is dan ook een mooi bewijs dat de UHasselt een steentje kan bijdragen om de ondernemende attitude en soft-skills bij studenten en alumni te versterken.”

De missie van initiatiefnemer Unizo Limburg is dus geslaagd: “Met de verkiezing van de student-ondernemer van het jaar willen we de spots richten op inspirerende voorbeelden van studenten die tegelijk ondernemer zijn”, zegt gedelegeerd bestuurder Bart Lodewyckx. “Doordat zij met succes de brug slaan tussen onderwijs en ondernemen, kunnen ze andere studenten over de streep trekken om ook deze stap te wagen. Deze wedstrijd is trouwens maar één middel om ondernemen voor studenten (en hun ouders) aantrekkelijker te maken. Zo stonden wij dankzij stevig lobbywerk mee aan de wieg van het nieuwe, gunstige statuut voor student-ondernemers. Hiermee kunnen jongeren die hun studies combineren met ondernemen, nog steeds fiscaal ten laste blijven van hun ouders. Jongeren die hun inkomsten beperken tot 6.500 euro moeten bovendien geen bijdragen betalen. De student-ondernemer die deze grens overschrijdt en toch bijdragen betaalt, bouwt meteen sociale rechten op als ondernemer.”