Ondanks een omzetstijging van 60 procent tot 134 miljoen euro, heeft bumperproducent Belplas in Genk het verlies zien oplopen van 9,5 tot 22,6 miljoen euro. Dat is enerzijds goed nieuws, aangezien samen met de volumes ook de tewerkstelling toenam met 40 voltijdse equivalenten tot 375 (zonder uitzendkrachten). Ze zijn onder meer gestart met de productie van bumpers voor de Audi A1 en voor Volvo Trucks. Nieuwe projecten voor Ford dienen zich aan in 2013 en 2014.

Toch blijft het bizar dat de Canadese aandeelhouders de verliezen bij Belplas blijven dichtrijden. De afgelopen 9 boekjaren werd er een opgeteld verlies geleden van maar liefst 223 miljoen euro. En ook in het begin van 2011 liepen de kosten verder op, volgens de directie door de hoge kwaliteitseisen van Audi. Daarom werd zopas een kapitaalverhoging van 50 miljoen euro doorgevoerd. Tegelijk wordt nu ook beknibbeld op de kosten, zoals in de recent aangekondigde herstructurering, waarbij 28 bedienden moeten verdwijnen.

Als reden voor de rode cijfers in het meest recente boekjaar, zegt de directie in het zopas gepubliceerde jaarverslag, dat de opstartkosten voor het Audi A1-project in Huizingen en Genk hoger waren dan voorzien. Vooral qua transport en ICT-beheer bleken de vereisten van de klant hoger uit te vallen dan verwacht. Ook in 2011 zullen de cijfers dus allicht rood kleuren…