Belfort duikt in diepvriesvak

Niet iedereen is even gelukkig met de duurzaamheidshype die momenteel hard inbeukt op het geweten van de consument. Want als producent van plastic draagtassen en andere kunststof verpakkingen, heeft Belfort International uit Heusden-Zolder het niet onder de markt. “Desondanks hebben we toch een redelijk goed jaar achter de rug,” zegt bedrijfsleider Marita Mertens (foto).
“Met de ontwikkeling van nieuwe producten en het aanboren van bijkomende markten, zoals Moskou, hebben we negatieve effecten, zoals de milieutaksen op onze verpakkingen, de toegenomen concurrentie uit lagenlonenlanden en de crisis, grotendeels kunnen compenseren.”

Een voorbeeld van zo’n innovatie, is de plastic tas voor diepvriesproducten die Belfort in het assortiment heeft opgenomen. Voor de productie ervan werd fors geïnvesteerd, want de HD-folie hiervoor komt uit een nieuwe HD-extruder die Belfort heeft aangekocht. “En uiteraard spelen we zelf ook in op milieubewuste consumenten door meer herbruikbare zakken te produceren,” aldus nog Marita Mertens. “Daarom verkopen we ook draagtassen uit papier, recyclage-afval, biologisch afbreekbare materialen en weer aangroeiende grondstoffen.”

Belfort International stelt zo’n 66 vaste mensen tewerk, aangevuld met uitzendkrachten tijdens seizoensgebonden pieken (bv. als er tijdens de zomer meer zakjes op rol nodig zijn om vers fruit en groeten te verpakken). Het bedrijf, eigendom van de Duitse groep Papier Mettler, haalt een omzet van zo’n 19 miljoen euro.